انجام تزریقات زیبایی توسط آرایشگر غیرمجاز بوده و تبعات قانونی دارد

 

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان؛ دکتر مسعود خان آقایی گفت: بخش مهمی از اعمال زیبایی مربوط به تزریقات زیبایی است. مانند تزریق بوتاکس یا فیلر است. تزریقاتی که در بسیاری از موارد به صورت دوره ای برای جوان سازی و ایجاد حجم مناسب در صورت انجام می شود و امروزه در میان بانوان طرفداران بسیاری دارد. انجام این اعمال توسط فرد غیرپزشک، کاملاً غیرمجاز و فاقد وجاهت قانونی بوده و اجازه فعالیت در این حوزه را ندارند ولی متأسفانه افراد غیرپزشک که صرفاً با اعتماد به نفس کاذب ناشی از مدارک موسسات مختلف آموزشی در پایتخت و یا کشورهای خارجی، در برخی آرایشگاه ها این تزریقات و اقدامات زیبایی دیگری را انجام می دهند که از سوی قانون، مداخله در امر درمان و پزشکی شناخته می شود.

 

رییس اداره نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان در تکمیل سخنانش افزود: با توجه به این موارد، روزانه شکایات متعددی از قربانیان اعمال زیبایی در سیرجان به دست ما می رسد که آرایشگر در محل آرایشگاه دست به اعمال زیبایی ، جراحی ، ترمیمی و از این قبیل زده و باعث آسیب به پوست شخص شده است.

 

او افزود: به تازگی نیز برای یکی از این افراد سودجو حکم جلب صادر شده و پیگیر پرونده وی هستیم همچنین در چند مورد دیگر نیز آرایشگر متخلف، محکوم به پرداخت دیه به شاکی شده است.

 

دکتر خان آقایی گفت: خانم های محترم پوست و سلامت ارزشمند خودشان را بازیچه افراد سودجو (در موردی فرد سودجو با جعل عنوان، خود را «دکتر» جا زده است) نکنند که باعث آسیب دائمی به پوست شان می شود و برای وی هزینه های هنگفتی برای بازگشت به قبل از آسیب، تحمیل کرده و حتی ممکن است آسیب وارده، دائمی باشد و برای وی پشیمانی همیشگی را داشته باشد.

 

گفتنی است تزریقات زیبایی می‌تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری از قبیل عفونت، کوری و تخلیه چشم و حتی مرگ گردد. به عنوان مثال حساسیت و شوک ناشی از تزریق ژل یا بوتاکس کافیست در مکانی غیر از مطب پزشک دارای مجوز ایجاد گردد تا منجر به فوت فرد شود.حتی در استان کرمان نیز مواردی بوده که تزریق ژل، منجر به کوری فرد گردیده. متأسفانه چندی پیش نیز عمل زیبایی توسط فرد فاقد صلاحیت پزشکی در اهواز منجر به فوت نخبه کنکور با رتبه دو رقمی گردید.

 

باید به این نکته توجه داشت که هیچ پزشکی در مکانی غیر از مطب شخصی، کلینیک و بیمارستان مجاز به فعالیت های زیبایی نمی‌باشد و افرادی که به عنوان پزشک پروازی از شهرهای دیگر و ... مشغول فعالیت زیبایی در آرایشگاه ها و... هستند مطمئناً یا غیرپزشک بوده و یا فاقد مدارک و پروانه فعالیت در شهرستان می‌باشند.

 

همشهریان دقت کنند که تزریقات بوتاکس، ژل، مزوتراپی و خالبرداری و... باید فقط توسط فرد پزشک دارای مدرک معتبر و در مکان مجهز انجام شود و نباید به اپراتور یا فرد غیرپزشک با عنوان این که تحت نظر پزشک فعالیت می‌کند اعتماد کرد.