دانشکده در رسانه ها

رحلت امام 1402
روز جهانی بدون دخانیات 1402
ولادت امام رضا(ع) 1402

در صورت داشتن مشکل به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید

 

 

دکتر مینا محسنی، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با بیان این که اختلالات اعصاب و روان به گروهی از بیماری ها گفته می شود که بر تفکر و رفتار فرد تأثیر گذاشته و باعث ناراحتی و یا ایجاد ناتوانی در وی می شوند، گفت: هيچ فردي از هيچ طبقه اقتصادي ـ اجتماعي‌ در مقابل اختلالات اعصاب و روان مصونيت نداشته و این خطري است كه بشر را همواره تهديد مي‌كند.


وی افزود: این اختلالات شامل خلقی، اضطرابی، روانپریشی، خوردن، خواب، شخصیت، شبه جسمی، جنسی، ناشی از مصرف مواد، انطباقی، شناختی و اختلالات کنترل تکانه می شود.

 

دکتر محسنی چند نشانه هشدار دهنده براي اختلالات اعصاب و روان را این گونه بیان کرد: احساس نگراني دائمي، احساس غمگینی دائمي، از دست دادن آسان تعادل رواني، بي خوابي مكرر، احساس افسردگي و سرخوشي متناوب، احساس بي علاقگی و تنفر دائمي نسبت به اطرافیان، زود خشمگین شدن، ناتوانی در تصمیم گیری، اختلال عملکرد و احساس درد و شکایت های جسمی كه علتی برای آن پيدا نمي شود.

 

عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان تأکید کرد: اگر شخصي حتی يكي از علائم فوق را در خود ببیند بايد از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرد که خوشبختانه با پیشرفت های بشر در نيم قرن اخير، افكار غلط و خرافات در مورد بيماري‌های روانی کمتر شدند وثابت شده كه اولاً اختلالات اعصاب و روان، قابل پيشگيري بوده و ثانياً در صورتي كه مانند ساير بيماري‌ها به موقع تشخيص داده و تحت درمان قرار گيرند به همان نسبت از مزمن شدن و عوارض آن ها كاسته خواهد شد.


وی در ادامه با بیان اینکه پیشگیری از اختلالات اعصاب و روان به سه سطح تقسیم می شوند، گفت: پيشگيري سطح اول عبارت است از اقداماتي كه منجر به جلوگيري از بروز بيماري مي‌شود مثل؛ واكسيناسيون در بیماری های جسمی. هدف اصلي پيشگيري در اين سطح اولیه، مقاوم نمودن افراد جامعه و به ويژه اقشار آسيب پذير در برابر اختلالات رواني است که از طريق كنترل ناهنجاري هاي ژنتيكي و کسب مهارت های اجتماعی(زندگی) امکان پذیر است و این مهارت ها شامل؛ مدیریت استرس، مدیریت هیجانات (خشم)، مهارت های ارتباطی، همدلی، حل مسئله، تصمیم گیری، برنامه ریزی، جرأت مندی، مدیریت زمان، خودآگاهی، تفکر خلاق و حل تعارض است.


دکتر محسنی ادامه داد: در پيشگيري سطح دوم؛ هدف اصلي جلوگيري از عوارض اختلالات رواني در افراد جامعه با تشخيص به موقع، درمان مناسب و زودرس و پيگيري منظم است و در نهایت هدف اصلي سطح سوم، پيشگيري از تداوم اختلالات رواني مزمن در بين مبتلايان و كاهش ناتواني‌هاي فردي، اجتماعي، شغلي و خانوادگي ناشي از آن است.

 

 

 

Back to Top

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما