پوریزدی، سرپرستار بخش زنان بیمارستان امام رضا (علیه السّلام) سیرجان: شیرمادر، مطمئن ترین تغذیه برای نوزاد است

 

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از 10 تا 16مرداد ماه 1400 است و برای نوزاد، هیچ غذایی سالم تر از شیر مادر نیست و همچنین این نعمت خدادادی شامل تمام ترکیبات لازم برای تقویت سیستم ایمنی، رشد طبیعی کودک و بالابردن ضریب هوشی او است.  

 

طاهره پوریزدی، سرپرستار بخش زنان بیمارستان امام رضا (علیه السّلام) با اشاره به این که «شیرمادر؛ مسئولیت مشترک» شعار هفته جهانی شیر مادر در سال 2021 میلادی و 1400 شمسی است گفت: شیر مادر مطمئن ترین تغذیه و عنصری حیات بخش برای نوزاد است به خصوص که در حال حاضر با همه گیری کووید 19 مواجه هستیم و در تقویت سیستم ایمنی نوزادان برای مقابله با این بیماری بسیار مؤثر می باشد و مادران باید دقت کنند که سازمان بهداشت جهانی و مراجع علمی در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر در دوران کرونا تأکید دارند.

 

پوریزدی با بیان این که شیرمادر ضامن سلامت امروز و آینده فرزندان است، افزود: همه مادرانی که توانایی شیردادن به نوزاد را دارند باید در زمان شیردهی به چند نکته زیر دقت کنند:  1- کافی بودن شیر مادر برای نوزاد با توجه وزن گیری، شاداب بودن و داشتن ادرار و مدفوع در روز. 2- مادر و نوزاد از هم جدا نباشند. 3- در دوران شیردهی نیاز به رژیم خاصی برای مادر نیست و فقط تغذیه سالم داشته و از همه گروه های غذایی استفاده کنند.

 

سرپرستار بخش زنان بیمارستان امام رضا (علیه السّلام) در مورد فواید شیردهی برای مادران اضافه کرد: شیردهی برای خود مادران شیرده نیز فواید بسیاری دارد از جمله کم تر دچار سرطان سینه، تخمدان و دهانه رحم می شوند و از همه مهم تر تأثیر زیادی در کنترل قندخون داشته و باعث ایجاد رابطه عاطفی بین کودک و مادر می شود. همچنین برای نوزاد تأثیراتی چون رشد مطلوب و هضم آسان، ضریب هوشی بالا و پیشگیری از بیماری هایی مثل؛ آسم، اگزما، آلرژی و حساسیت های مختلف داشته و باعث کاهش میزان ابتلا به اسهال و بیماری های انگلی می شود.

 

وی در خصوص مضرات شیرخشک، گول زنک و پستانک بیان کرد: این ها باعث کاهش تمایل نوزاد به شیرمادر می شوند، احتمال عفونت گوش در نوزاد بالا می رود، باعث اسهال، استفراغ، برفک دهان، رشد نامناسب فک و دندان، پوسیدگی دندان و وزن گیری ناکافی می شود و حتی احتمال جدا شدن لاستیک گول زنک در دهان نوزاد وجود دارد و خدایی ناکرده باعث عواقب ناگواری برای نوزاد می شود.