کارشناس تغذیه بالینی دانشکده علوم پزشکی سیرجان به مناسبت روز جهانی رژیم درمانگر گفت: خدمات ارزشمند تغذیه‌دانان، یک زنجیره کلیدی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها است و اهمیت رژیم‌درمانگری در دوران شیوع بیماری کرونا بیش از پیش به اثبات رسیده است.

 

به گزارش وبدای سیرجان، مرضیه علیپور گفت: تجربه کشورهای پیشرو در زمینه تغذیه بالینی نشان داده است که حضور کارشناسان کارآمد تغذیه در بیمارستان‌ها می‌تواند در کاهش طول مدت اقامت بیمار در بیمارستان، کاهش هزینه‌های بیمارستانی، افزایش کارایی بالینی و افزایش رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستانی بسیار مثمر ثمر باشد.

 

مسئول تغذیه بالینی بیمارستان امام رضا (علیه السّلام) سیرجان با اشاره به بحران کرونا در کشور ادامه داد: این روزها که شاهد تلاش تمام متصدیان حوزه سلامت در مبارزه با COVID-19 هستیم، از تأثیر مهم زحمات کارشناسان تغذیه بیمارستان‌ها در کنار تیم درمان نمی‌توانیم غافل شویم و وظیفه مهم آموزش علمی بیماران و کارکنان برای مبارزه با شایعات بدون پایه و اساس علمی در زمینه غذا و تغذیه را بر عهده دارند.

 

وی اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن ما برای عملکرد صحیح خود به مواد مغذی نیاز دارد و این کاملا ثابت شده است که وضعیت تغذیه‌ای با ایمنی و مقاومت افراد رابطه مستقیمی دارد. کمبود‌ ماکرونوترینت‌ها (مواد مغذی بزرگ) و کمبود‌ میکرونوترینت‌ها هر دو باعث اختلال سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

این کارشناس تغذیه ادامه داد: ماکرونوترینت‌ها شامل پروتئین و چربی و کربوهیدرات و میکرونوترینت‌ها هم شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که خوشبختانه با اصلاح دریافت مواد مغذی این کمبود‌ها برطرف می‌شود.

 

علیپور تأکید کرد: تقریبا می‌توان گفت تمام مواد مغذی موجود در رژیم‌های غذایی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، ولی بعضی از آن‌ها نظیر منابع غذایی حاوی ویتامین های دی، سی، ای و آنتی اکسیدان ها اهمیت بیشتری دارند، ولی کلا توصیه می‌شود نه کمبود وجود داشته باشد و نه افراد در مصرف آن‌ها زیاده روی کنند، چون  مکمل ها می‌توانند مثل یک تیغ دولبه باشند و فرد را دچار مشکل کنند.

 

وی ادامه داد: مهمترین مسئله در رژیم غذایی برای جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی بدن، مصرف کافی انرژی است، پس اولین و مهمترین توصیه این است که افراد از گرفتن رژیم‌های لاغری خودسرانه و با کالری پایین جدا پرهیز کنند این افراد اگر رژیم‌های زیر ۱۵۰۰ کالری دریافت کنند به محض مواجهه با ویروس کرونا ممکن است حالت شدید این بیماری را مبتلا شوند، بنابراین کفایت انرژی بسیار مهم است حالا اگر فردی واجب است رژیم لاغری بگیرد حتما باید زیر نظر مشاور تغذیه باشد.

 

این کارشناس تغذیه ادامه داد: از سوی دیگر همشهری های عزیز بایستی مراقب اضافه وزن در دوران قرنطینه باشند زیرا خود اضافه وزن و چاقی احتمال ابتلا به کرونا را تشدید و درمان را سخت تر می‌کند.‌