دانشکده در رسانه ها

تبلیغات

ولادت حضرت امام سجاد علیه السلام
روز جهانی زن
ولادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام
ولادت حضرت امام حسین علیه السلام
روز پاسدار
روز درختکاری
عید سعید مبعث 1400

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب می‌تواند بدن را برای مقابله با بیماری‌های مختلف به خصوص بیماری‌های ویروسی آماده کند از همین رو رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ها و پروتئین‌های مفید برای بدن می‌تواند زمینه بهبودی بیمار کاهش بیماری‌ها را فراهم آورد.

 

 

زینب خادمی، کارشناس ارشد تغذیه و عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان مطرح کرد؛

یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی رژیم غذایی سالم است

 

به گزارش وبدا سیرجان؛ کارشناس ارشد تغذیه و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در زمینه‌ی افزایش ایمنی بدن پیروی از یک الگوی غذایی سالم است، گفت: «رعایت اصل اعتدال و تنوع در رژیم غذایی اهمیت ویژه ای دارد و رژیم غذایی شامل پنج گروه غلات و مواد نشاسته دار؛ میوه و سبزیجات؛ گوشت ماهی، تخم مرغ و حبوبات؛ شیر ولبنیات و غذهای حاوی شکر و چربی است».

 

زینب خادمی در مورد گروه غلات و مواد نشاسته‌دار بیان کرد: «در گروه غلات و مواد نشاسته‌ای توصیه‌ها مبنی بر مصرف غلات کامل است، زیرا غلات کامل به علت وجود فیبر فواید بسیاری برای سلامت دستگاه گوارش و  همچنین کاهش خطر انواع بیماری‌ها دارند. در نتیجه غلات مصرفی ما باید برنج قهوه‌ای، ماکارونی سبوس‌دار و نان سبوس‌دار همچون بربری و سنگک باشد».

 

به گفته این کارشناس با توجه به دریافت ناکافی میوه و سبزیجات در جمعیت ایرانی، توصیه ها مبنی بر افزایش دریافت این دو گروه غذایی است، چون گروه سبزیجات و میوه ها غنی از آنتی اکسیدان‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می باشند و مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزی به صورت روزانه ضروری است.

 

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان در ادامه عنوان کرد: «تحقیقات نشان دهنده ی کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بعضی از انواع سرطان ها در افرادی است که در روز حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند.» خادمی با بیان اینکه گروه گوشت‌ها غنی از پروتئین است که جهت رشد و ترمیم بدن ضروری است، تصریح کرد: «این گروه منبع خوبی برای سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند؛ گوشت منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون، روی، ویتامین‌های گروه B و آهن است. هر چند بهتر است تکه‌های نازک و کم چربی گوشت قرمز و سفید استفاده شود از طرفی ماهی‌ها منبعی غنی از اسید‌های چرب امگا 3 هستند، مصرف حداقل دو وعده ماهی در هفته نیز توصیه می شود».

 

این کارشناس به اهمیت تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها نیز پرداخت و گفت: «تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها یکی دیگر از منابع غنی پروتئین هستند، اما در مصرف آجیل ها با توجه به اینکه چربی بالایی دارند و اغلب شور هستند اعتدال باید رعایت شود و بهتر است از انواع آجیل بدون نمک استفاده شود».

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان معتقد است که شیر و سایر محصولات لبنی چون ماست و پنیر نیز منابع خوب پروتئین و کلسیم هستند و باید انواع شیر و لبنیات کم چرب و بدون چربی استفاده شود.

زینب خادمی تاکید کرد: «برای افزایش سلامتی و ایمنی، مصرف چربی‌های اشباع شده، نوشابه‌ها، کیک، بیسکوییت، شکلات، بستنی و مربا را باید کنترل و محدود کرد و روغن مصرفی خانوار نیز باید از انواع روغن‌های گیاهی مانند؛ زیتون و کلزا یا کانولا که غنی از اومگا 3 هستند، تامین شود».

 

خادمی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است که چاقی سیستم ایمنی را تضعیف کرده و خطرات ناشی از کرونا را افزایش می دهد، افزود: «پیشگیری از اضافه وزن و چاقی اهمیت ویژه‌ای دارد، هر چند رژیم های کاهش وزن سختگیرانه که خود منجر به کاهش سیستم ایمنی می‌شود که در این ایام توصیه نمی‌شود.» او ادامه داد: «برخی از ریزمغذی ها در افزایش ایمنی بدن اهمیت بیشتری دارند مثل؛ ویتامین A و ویتامین D که جهت تامین این ریزمغذی ها پیروی از یک رژیم غذایی متعادل توصیه می‌شود و استفاده از مکمل‌ها فقط در صورت کمبود تشخیص داده شده توسط پزشک یا کارشناس تغذیه مجاز است».

 

 

Back to Top

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما