دانشکده در رسانه ها

تبلیغات

روز حسابدار 1401
روز پرستار 1401
روز بسیج مستضعفان 1401
پوستر معرفی کتاب 1
هفته بسیج 1401
پوستر کتاب 2
پوستر کتاب 1

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب می‌تواند بدن را برای مقابله با بیماری‌های مختلف به خصوص بیماری‌های ویروسی آماده کند از همین رو رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ها و پروتئین‌های مفید برای بدن می‌تواند زمینه بهبودی بیمار کاهش بیماری‌ها را فراهم آورد.

 

 

زینب خادمی، کارشناس ارشد تغذیه و عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان مطرح کرد؛

یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی رژیم غذایی سالم است

 

به گزارش وبدا سیرجان؛ کارشناس ارشد تغذیه و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در زمینه‌ی افزایش ایمنی بدن پیروی از یک الگوی غذایی سالم است، گفت: «رعایت اصل اعتدال و تنوع در رژیم غذایی اهمیت ویژه ای دارد و رژیم غذایی شامل پنج گروه غلات و مواد نشاسته دار؛ میوه و سبزیجات؛ گوشت ماهی، تخم مرغ و حبوبات؛ شیر ولبنیات و غذهای حاوی شکر و چربی است».

 

زینب خادمی در مورد گروه غلات و مواد نشاسته‌دار بیان کرد: «در گروه غلات و مواد نشاسته‌ای توصیه‌ها مبنی بر مصرف غلات کامل است، زیرا غلات کامل به علت وجود فیبر فواید بسیاری برای سلامت دستگاه گوارش و  همچنین کاهش خطر انواع بیماری‌ها دارند. در نتیجه غلات مصرفی ما باید برنج قهوه‌ای، ماکارونی سبوس‌دار و نان سبوس‌دار همچون بربری و سنگک باشد».

 

به گفته این کارشناس با توجه به دریافت ناکافی میوه و سبزیجات در جمعیت ایرانی، توصیه ها مبنی بر افزایش دریافت این دو گروه غذایی است، چون گروه سبزیجات و میوه ها غنی از آنتی اکسیدان‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می باشند و مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزی به صورت روزانه ضروری است.

 

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان در ادامه عنوان کرد: «تحقیقات نشان دهنده ی کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بعضی از انواع سرطان ها در افرادی است که در روز حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند.» خادمی با بیان اینکه گروه گوشت‌ها غنی از پروتئین است که جهت رشد و ترمیم بدن ضروری است، تصریح کرد: «این گروه منبع خوبی برای سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند؛ گوشت منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون، روی، ویتامین‌های گروه B و آهن است. هر چند بهتر است تکه‌های نازک و کم چربی گوشت قرمز و سفید استفاده شود از طرفی ماهی‌ها منبعی غنی از اسید‌های چرب امگا 3 هستند، مصرف حداقل دو وعده ماهی در هفته نیز توصیه می شود».

 

این کارشناس به اهمیت تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها نیز پرداخت و گفت: «تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها یکی دیگر از منابع غنی پروتئین هستند، اما در مصرف آجیل ها با توجه به اینکه چربی بالایی دارند و اغلب شور هستند اعتدال باید رعایت شود و بهتر است از انواع آجیل بدون نمک استفاده شود».

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی سیرجان معتقد است که شیر و سایر محصولات لبنی چون ماست و پنیر نیز منابع خوب پروتئین و کلسیم هستند و باید انواع شیر و لبنیات کم چرب و بدون چربی استفاده شود.

زینب خادمی تاکید کرد: «برای افزایش سلامتی و ایمنی، مصرف چربی‌های اشباع شده، نوشابه‌ها، کیک، بیسکوییت، شکلات، بستنی و مربا را باید کنترل و محدود کرد و روغن مصرفی خانوار نیز باید از انواع روغن‌های گیاهی مانند؛ زیتون و کلزا یا کانولا که غنی از اومگا 3 هستند، تامین شود».

 

خادمی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است که چاقی سیستم ایمنی را تضعیف کرده و خطرات ناشی از کرونا را افزایش می دهد، افزود: «پیشگیری از اضافه وزن و چاقی اهمیت ویژه‌ای دارد، هر چند رژیم های کاهش وزن سختگیرانه که خود منجر به کاهش سیستم ایمنی می‌شود که در این ایام توصیه نمی‌شود.» او ادامه داد: «برخی از ریزمغذی ها در افزایش ایمنی بدن اهمیت بیشتری دارند مثل؛ ویتامین A و ویتامین D که جهت تامین این ریزمغذی ها پیروی از یک رژیم غذایی متعادل توصیه می‌شود و استفاده از مکمل‌ها فقط در صورت کمبود تشخیص داده شده توسط پزشک یا کارشناس تغذیه مجاز است».

 

 

Back to Top

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما