سازمان ملل متحد روز ۲۵ نوامبر هر سال میلادی که امسال مصادف با ۴ آذر 1400 است را به عنوان «روز بین المللی مبارزه با خشونت علیه زنان» اعلام کرده است.

 

 

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان:

گفتگو در خانواده باعث کاهش خشونت خانگی می شود

 

در همین راستا حمیده حاتمی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان گفت: فقدان گفتگو در خانواده ها یکی از مسائلی است که منجر به افزایش خشونت خانگی می شود. وزارت بهداشت نیز برای تمرکز بیشتر بر اهمیت گفت و گو، از یکم تا هفتم آذر ۱۴۰۰ پویشی با عنوان «حرف و گفت» به راه انداخته که  شامل ۷ محور مهم است از جمله: ۱. خانواده گفت و گو محور: هم بگوییم، هم بشنویم. ۲. خانواده خشونت پرهیز: اختلافات را حل کنیم. ۳. خانواده ساختارمند: جایگاه خود را در خانواده بیابیم. ۴. خانواده حمایت گر: نردبان رشد یکدیگر شویم. ۵. خانواده همدل: همدیگر را درک کنیم. ۶. خانواده همراه: همیشه کنار یکدیگر باشیم. ۷. اوقاتی برای خانواده: با یکدیگر وقت بگذرانیم.

 

حاتمی ادامه داد: خشونت خانگی یک الگوی بدرفتاری جسمی، جنسی و روانی هیجانی است که توسط یکی از اعضای خانواده برای اعمال کنترل و قدرت، نسبت به سایر اعضای خانواده مکرراً صورت گرفته و یک آسیب اجتماعی است که به سلامت جسمی و روانی تمام خانواده آسیب زده و عواقبی چون بزهکاری، پرخاشگری، سوءمصرف مواد و الکل را به دنبال دارد همچنین می تواند به عنوان الگوی نامناسبی رواج پیدا کند.

 

وی درباره دریافت مشاوره برای جلوگیری از خشونت خانگی گفت: خانواده ها و زوجین محترم با مراجعه به روانشناسان فعال در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان می توانند خدمات مشاوره و آموزش مهارت های زندگی نظیر کنترل خشم، حل مسأله، مهارت های ارتباطی و تکنیک های حل اختلاف زوجین، فرزندپروری و ... را دریافت کنند.