شرایط جامعه امروز به گونه ای شده است که مردم برای ارضای حس کنجکاوی خود به سراغ اخبار سوانح و حوادث می روند و آن ها را به طرز وسواس گونه ای دنبال می کنند.

دکتر غلامرضا جهانشاهی متخصص اعصاب و روان گفت: اثرات دنبال کردن اخبار سوانح و حوادث به روی روحیه و سلامت روان اشخاص از چندین وجه قابل بررسی است از جمله:
1- باعث سلب آرامش روانی فرد می شود. 2- اضطراب، افسردگی و اختلال «استرس پس از سانحه PTSD» می آورد و سلامت روحی روانی فرد را تهدید و می تواند بسیار آزار دهنده باشد همچنین زندگی شخص را از حالت عادی خارج می کند. 3- باعث پرخاشگری و پایین آمدن ظرفیت تحمل در افراد علی الخصوص نوجوانان و جوانان همچنین نارضایتی آن ها می شود. 4- باعث القای احساس ناامنی مضاعف و ناامیدی در زندگی می شود و ...

 

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان ادامه داد: احتیاط در حالت عادی برای سلامت جسمی، روحی و روانی فرد در زندگی لازم است ولی متأسفانه با اتفاقات ناگواری که در سطح جامعه رخ می دهد و اخبار حوادثی که به صورت مداوم به مردم تزریق می شود روی کودکان نیز اثرات ناگواری می گذارد حتی شرایط نامناسب اقتصادی هم می تواند مزید بر علت شود و به نارضایتی فرد در جامعه کمک کند مخصوصاً در شرایط کرونایی امروز و تعطیلی مدارس که کودکان دبستانی با تلفن همراه و کامپیوتر مجهز به اینترنت های پُرسرعت است به طور دائم در فضای مجازی حضور دارند و می توانند آزادانه به گشت و گذار بپردازند. لذا باید بیش از پیش مراقب بود.

 

این متخصص اعصاب و روان با ذکر مثالی ادامه داد: همین اتفاق فاجعه آمیز و ناگواری که چندی پیش برای یکی از هنرمندان کشورمان رخ داد به وضوح باعث سلب آرامش روانی و برانگیختگی احساسات جامعه شده است و اثرات نامطلوبش شاید تا مدت ها در روحیه و روان شهروندان باقی بماند.

 

دکتر جهانشاهی در پایان سخنانش گفت: حرف در این باب بسیار هست و به جد توصیه می کنم که شهروندان عزیز برای سلامت روحیه و روان خود و عزیزان شان از دنبال کردن اخبار اتفاقات ناگوار و حوادث خودداری کنند بالاخره اوضاع جامعه مخصوصاً با سختی هایی که بیماری کرونا برای مردم ایجاد کرده این گونه باقی نمی ماند و روزهای خوب و خوش هم فرا می رسد همچنین با تقویت ارتباط معنوی خودشان با خالق هستی می توانند از اثرات این آرامش ابدی و عمیق استفاده کنند.