دانشکده در رسانه ها

رحلت امام 1402
روز جهانی بدون دخانیات 1402
ولادت امام رضا(ع) 1402

 

دکتر نژاد بیگلری دبیر کمیته قرارگاه جوانی جمعیت دانشکده علوم پزشکی سیرجان در گفت و گو با وبدا ضمن تاکید بر اجرای قانون جوانی جمعیت افزودند:از زمان تصویب قانون دانشکده ابتدا جلسات قرارگاه جوانی جمعیت که با حضور ریاست دانشکده و اعضای قرارگاه از سال ۱۴۰۱تاکنون تقریبا ۲۳جلسه برگزار نموده است این جلسات بصورت ماهیانه تشکیل شده است.مفاد قانونی مرتبط با هر معاونت در جلسه قرارگاه مطرح و تصمیم نهایی توسط رئیس قرارگاه گرفته و به مرحله اجرایی رسیده اند.
وی افزودند:اقدامات موثری که در زمینه اجرایی سازی مفاد قانونی مرتبط با دانشکده در طول سال صورت گرفته به شرح ذیل می باشد:

۱-افتتاح و راه اندازی کلینیک ناباروری سطح دو جهت بررسی و درمان زوجین نابارور شناسایی شده در سطح شهرستان (طبق ماده۴۱قانون حمایت از خانواده)

۲-تشکیل کارگروه سقط جنین و راه اندازی مرکز مردمی نفس طبق ماده ۵۶قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به منظور تکریم و حفظ حقوق مادر و کودک در معاونت های دانشکده راه اندازی اتاق مادر و کودک طراحی گردیده و همچنین فضای مناسبی در بیمارستان ثامن الحجج جهت راه اندازی و تاسیس مهد کودک جهت پرسنل دانشکده علوم پزشکی توسط رئیس قرارگاه مدنظر قرار گرفته است.


طبق ماده ۲۴قانون جوانی جمعیت اختصاص بسته تغذیه ای جهت کودکان زیر پنج سال شناسایی این کودکان توسط معاونت بهداشت صورت گرفته است.
همچنین در راستای آگاهی بخشی در فرهنگ سازی در طول سال سمینار ها، همایش ها و کارگاه های آموزشی توسط مدرسین کشوری،استانی در سطح شهرستان جهت مجموعه دانشکده علوم پزشکی برگزار گردیده است .

پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری های غیرواگیر با اصلاح سبک زندگی

ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه، عامل موثر در کاهش ابتلا به NCD 

افراد دیابتی حتماً در وعده های غذایی، سبزیجات مصرف کنند

ایجاد برخی شایعات و نگرانی هایی اخیر در بین شهروندان و سوالاتی که ممکن بود پس از بروز برخی مسایل در حوزه دارو، برای بسیاری از رسانه ها و مردم پیش آید؛ موجب شد تا دکتر سید محمد رضوی نسب مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت و گویی با هفته نامه پاسارگاد سیرجان انجام دهد که متن کامل آن در ادامه می آید:

به مناسبت هفته سلامت گفتگویی انجام دادیم با دکتر موسی نصرا...‌پور، قائم مقام دانشکده علوم پزشکی سیرجان و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی سیرجان تا در خصوص اقدامات و تصمیمات متخذه برای این هفته بیشتر بدانیم.

- به عنوان اولین سؤال بفرمایید که محوریت هفته سلامت امسال چیست و در مورد کلیت هفته سلامت نیز توضیحی بدهید؟

ضمن عرض سلام هفته سلامت بر اساس تقویم از اول تا هفتم اردیبهشت هر سال است که امسال با شعار پوشش همگانی سلامت برای همه برگزار می‌شود. سازمان بهداشت جهانی این شعار و موضوع را با عنوان اختصاری UHC در دستور کار قرار داده است تا پوشش همگانی سلامت به عنوان یک ره‌یافت و خواستگاه مطالبات مردمی از نظر سیاست‌گذاران جلوه نماید. یکی از اتفاقات مهم حوزه سلامت در دولت یازدهم اجرای برنامه طرح تحول سلامت بود که نقش عمده بسته‌های خدماتی این برنامه متناسب با اهداف و اجرای پوشش همگانی سلامت طراحی و اجرا شد.

- آقای دکتر شما به طرح تحول نظام سلامت اشاره کردید این طرح در سیرجان با چه بسترهایی شروع شد و چه اقداماتی در جهت تحقق این طرح در سیرجان انجام شد؟

طرح تحول نظام سلامت در سیرجان هم همزمان با سراسر کشور از اردیبهشت 93 کلید خورد و در 6 بسته‌ای که اعلام شده بود اجرایی شد مهم‌ترین بسته این طرح شامل کاهش پرداخت از جیب مردم بود. در این طرح تلاش شده است بیماری که به بیمارستان مراجعه می‌کند تنها دغدغه بیماری‌اش را داشته باشد و هزینه درمان فشار بر او وارد نکند. خوشبختانه با اجرای این طرح رقم دریافتی از بیمار بسیار کاهش پیدا کرد به نحوی که در سیستم ارجاع فقط سه درصد هزینه‌های درمانی را مریض می‌دهد و در غیر سیستم ارجاع و برای افرادی که با پوشش بیمه‌ای مراجع می‌کنند تنها 6 درصد هزینه‌ها را فرد می‌دهد و بقیه هزینه‌ها توسط بیمه‌های پایه و بیمارستان و وزارت بهداشت تأمین می‌شود. در بحث تصادفات هم خوشبختانه بیمار به صورت رایگان در بخش اورژانس پذیرش می‌شود. از دیگر بسته‌های طرح تحول سلامت طرح ترویج زایمان طبیعی است که امروز کسی که به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کند به صورت رایگان کودک خود را به دنیا می‌آورد. بسته دیگر بسته ارتقاء ویزیت و کلینیک‌های ویژه است  که بیماران با هزینه بسیار کم مثلاً هزینه ویزیت پزشکان متخصص 4200 تومان و هزینه‌های پاراکلینیک بسیار کم از خدمات ویژه کلینیک‌ها بهره‌مند می‌شوند. بسته‌ی دیگر ارتقاء هتلینگ بیمارستانی بود که خوشبختانه تمام بخش‌‌های بالینی و بستری بیمارستان‌ها بروز شده است.

بسته دیگر بسته مقیمی پزشکان بود که پزشکانی که لازم است شبانه‌روز در بیمارستان حضور داشته باشند در بیمارستان مقیم هستند در حال حاضر متخصصان زنان، جراحی مغز و اعصاب، داخلی، جراحی عمومی و بیهوشی، طب اورژانس 24 ساعته در بیمارستان حضور دارند و در کمترین زمان بر بالین بیمار حاضر می‌شوند که خود باعث ارتقاء خدمت‌‌رسانی به بیماران و مراجعین شده است.

بسته دیگر بسته ماندگاری در مناطق محروم است که چون سیرجان در گروه‌بندی الف قرار دارد شامل این بسته نمی‌شود.

- در خصوص تجهیزات بیمارستانی هم توضیحاتی بفرمایید.

در بحث تجهیزات پزشکی باید عنوان کنم که تجهیزاتی که از سال 93 به بیمارستان امام رضا در قالب طرح تحول وارد شد در طی 40 سال قبل از آن بی‌سابقه بود. به طوری که تمامی تجهیزات بیمارستان به روز شد و خوشبختانه با افتتاح بیمارستان جدید در اردیبهشت ماه سال قبل توسط وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر هاشمی تحول عظیم در حوزه درمان شهرستان اتفاق افتاد و تمام تجهیزاتی که در آنجا به کار گرفته شده تجهیزات به روز و کارآمد می‌باشد. خوشبختانه اکنون ما در بحث تجهیزات پزشکی هیچ مشکل و کمبودی در شهرستان سیرجان نداریم.

همزمان با این اقدامات طرح تحول بهداشت هم از سال گذشته کلید خورد و مراکز جامع سلامت شهر و حواشی شهر انجام شد که در آن نیز تمامی امور بهداشتی مورد نیاز شهروندان در این مراکز به صورت رایگان انجام می‌شود.

- جنابعالی یکی از مسئولانی بودید که پیگیر برنامه استقلال دانشکده علوم پزشکی سیرجان شدید و تلاش فراوان کردید این دانشکده به طور مستقیم زیرنظر وزارت بهداشت باشد. سرانجام هم این طرح با حمایت مسئولان ارشد شهرستان تحقق یافت در حال حاضر با تحقق این طرح چه عوایدی نصیب دانشکده علوم پزشکی سیرجان شد؟

خوشبختانه یکی از آرزوهای دیرینه جامعه پزشکی و حوزه بهداشت درمان که داشتن دانشکده مستقل علوم پزشکی بود محقق شد و در سال 95 موافقت قطعی دانشکده را کسب کردیم. از ابتدای سال 96 از ذیل دانشکده علوم پزشکی کرمان خارج شدیم و به عنوان یک واحد مستقل پزشکی و بهداشتی درمانی کار خود را آغاز کردیم و در همه زمینه‌های مالی و اداری استقلال کاری پیدا کردیم. هم اکنون ما در سیرجان دارای سه دانشکده پیراپزشکی، بهداشت محیط و پرستاری هستیم اما به دنبال کسب مجوزهای لازم برای راه‌اندازی رشته پزشکی در شهرستان سیرجان با حمایت مسئولان ارشد شهرستان هستیم.

- شما معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشکده علوم پزشکی هستید لطفاً بگویید چشم‌انداز و برنامه شما در این حوزه چگونه است؟

راه‌اندازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم برای استقلال دانشکده یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که با کمک همکاران انجام شد برنامه‌ریزی و سامان‌دهی چارت سازمانی دانشکده پس از اخذ استقلال دانشکده از دیگر اقداماتی بود که انجام شد اکنون با 220 پست ستادی و 40 پست هیأت علمی چارت تشکیلاتی دانشکده به تصویب رسید و بعد از آن برنامه‌ریزی برای چارت بیمارستان جدید با 940 پست سازمانی در حال نهایی شدن است. در ادامه برنامه چارت‌های واحدهای معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت شهرستان و بقیه قسمت‌ها هم انشاا... عملیاتی خواهد شد و مجوزهای لازم را خواهیم گرفت.

- برای تحقق این اهداف و برنامه‌ها استخدام‌ها به چه شکل بوده است؟

در سال گذشته استخدام 25 نیروی بهداشتی درمانی را داشتیم که در قالب آزمون استخدامی و از طریق سازمان سنجش انجام شد که مراحل گزینش آنها در حال انجام است همزمان با جذب 15 نیروی شرکتی در قالب واحدهای پشتیبانی دانشکده و 60 نیروی خدماتی جهت برون سپاری خدمات بیمارستان جدید که این نیروها از سایت کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان استفاده شد انشاا... در سال 97 بنا داریم سایت کارآفرینی سیرجان را مستقل از کرمان راه‌‌اندازی کنیم.

- برای معوقات پرسنل که همیشه نارضایتی‌هایی وجود داشته است چه برنامه‌ای دارید؟

خوشبختانه علی‌رغم اینکه سال اول استقلال ما بود توانستیم با رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت داشتیم و بیمه‌های طرف قرارداد بیمارستان مطالبات بیمارستانی را جذب کنیم و پرداخت‌های خوبی داشته باشیم به نحوی که امروز از میانگین کشوری و استانی در بعضی زمینه‌ها جلو هستیم. در حوزه معاونت بهداشتی و آنچه که مطالبه بوده است پرداخت شده. شرکت‌های طرف قرارداد تا سقف مشخص شده پرداخت‌ها انجام شده است. در بحث بیمارستان کارانه پزشکان متخصص تا فروردین 96 پرداخت شده است و انشاا... تا هفته آینده تا خرداد ماه 96 پرداخت خواهد شد. تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که معوقات به حداقل برسد.

- در خصوص بودجه دانشکده پس از استقلال هم توضیحاتی بفرمایید؟

خوشبختانه در بحث بودجه دانشکده با توجه به اینکه اولین سال استقلال دانشکده بود بودجه خوبی برای دانشکده سیرجان با مساعدت حاج آقا حسن‌پور و پیگیری که داشته انجام شد و سال اول بودجه ما 46 میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان و 50 میلیارد تومان در بخش درآمد اختصاصی اخذ شد. بودجه‌ای که برای شروع کار قابل توجه بود. امسال هم با رایزنی‌هایی که انجام شد  خوشبختانه 20 درصد رشد بودجه داشتیم. که با توجه به مشکلات مالی موجود رشد قابل قبولی است.

- در رابطه با پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها و توسعه فضاهای فیزیکی و ساختمانی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است بگویید؟

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی که در اردیبهشت سال گذشته توسط وزیر محترم افتتاح شد بیمارستان 235 تخته خوابی امام رضا جدید بود که با تجهیزات بروز افتتاح شد. راه‌اندازی کلینیک خیر ساز مرحوم سیدابراهیم حسینی را داریم که در اردیبهشت امسال افتتاح خواهد شد. در بحث عمرانی ساخت 19 خانه بهداشت در روستاها است که از سال گذشته آغاز شده که 50 درصد آنها تکمیل و قابل بهره‌برداری است و انشاا... تا اواخر شهریور ماه این واحدها کامل خواهند شد. ساخت 2 مرکز بهداشتی درمانی در پاریز و خواجوشهر را در دست اقدام داریم. راه‌اندازی بلوک غربالگری سرطان بیمارستان جدید و توسعه اورژانس بیمارستان جدید از پروژه‌های در دست اقدام است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری برسد.

بلوک زایمان بیمارستان امام رضا قدیم با 50 درصد پیشرفت پروژه دیگری است که در دست اقدام داریم و پیگیر راه‌اندازی یک بیمارستان تخصصی اطفال و زنان با مشارکت بخش خصوصی در آن منطقه هستیم. ساخت کلینیک تخصصی در بلوار نماز که در نوع خود بی‌نظیر است با 60 درصد پیشرفت که انشاا... در تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

- برنامه دانشکده علوم پزشکی برای بیمارستان قدیم امام رضا چیست؟

با توجه به اینکه بیمارستان جدید جایگزین بیمارستان قدیم بوده به ناچار ما تمام بخش‌ها را به بیمارستان جدید منتقل کردیم اما با تدابیری که اندیشیده شد تصمیم داریم که به جهت محقق شدن نیت خیرین و واقفین گرانقدر تصمیم گرفته شد بخش اعصاب و روان در این قسمت فعال است و بخش دیالیز که کامل شده انشا... به زودی فعال خواهد شد که برنامه‌ریزی به گونه‌ای است هزینه‌ای از بیماران گرفته نشود همچنین کلینیک مرحوم حسینی که در این بیمارستان با چهل مطب و تمام تخصص‌های مورد نیاز فعال شده است. برنامه داریم که 40 درصد از ساختمان بیمارستان قدیم امام رضا را در دو بخش یک دی‌کلینیک با بیمارستان تک تخصصی و یا جراحی محدود مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

- صحبت پایانی اگر مانده بفرمایید؟

ضمن تشکر از شما جا دارد از ریاست محترم دانشکده جناب آقای محمدی که همواره مشوق ما بوده‌اند و کلیه معاونت‌های دانشکده تشکر ویژه کنم. از آقایان دکتر رشیدی و دکتر حق‌دوست ریاست اسبق دانشگاه علوم پزشکی کرمان و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی وزارت بهداشت هم تشکر ویژه کنم که همواره مساعدت و حمایت از دانشکده سیرجان داشته‌اند از مسئولین ارشد شهرستان به ویژه جناب آقای حسن‌پور که هم در راه‌اندازی بیمارستان و هم در بحث اخذ بودجه و مجوزهای لازم یار و یاور ما بودند و فرماندار محترم، امام جمعه معزز که مشوق ما بودند تشکر و قدردانی می‌کنم.

سازمان جهانی بهداشت بر اساس این اصل بنا شده که همه افراد بتوانند به حق خود به بالاترین سطح ممکن از سلامت دست یابند. تلاشی جهانی برای اینکه خدمات مربوط به تندرستی میان همه‌ی انسان‌ها از دارا و ندار به صورت برابر توزیع شود. به بهانه‌ی هفته سلامت که امسال با شعار «پوشش همگانی سلامت؛ برای همه و در همه جا» نامگذاری شده است، هفته نامه سخن تازه گفت‌وگویی با  دکتر محمد موقری پور معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان داشته است که در ادامه می آید.

- از نظر شما مشکلات مهم بهداشتی و مسائل بومی سیرجان چیست؟

 متاسفانه وضعیت کلی استان کرمان و بسیاری از استان ها از نظر شاخص‌های سلامت مناسب نیست. ما بیشتر در بخش بیماری‌های غیرواگیر آسیب می‌بینیم. که مربوط به تغذیه و سبک زندگی‌ست.

- شاخص‌ها چیست؟

وزارت بهداشت از یک جمعیت قابل توجه با یک سری سوال‌ها و آزمایش‌ها از جمله قد و وزن، فشارخون، قند خون، چربی خون و همچنین پرسشگری در مورد میزان فعالیت بدنی، مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل و... بررسی میدانی انجام داده است. براین اساس امتیاز می‌دهند. 

- برنامه‌تان برای مقابله چیست؟

عمده تلاش و برنامه ریزی وزارت بهداشت در بخش بیماری‌های غیر واگیر، غربالگری و خطرسنجی است و آموزش جوانان برای کاهش آسیب ها و اطلاع‌رسانی برای خطرسنجی. چهار بیماری غیرواگیر مهم داریم؛ دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی. برای این‌ بیماری ها طبق دستورالعمل ها خطرسنجی انجام می شود چرا که افزایش بیماری های غیرواگیر خطر جدی برای سلامت جامعه است.

- خدمات و پوشش برنامه‌های بهداشتی شهرستان سیرجان را مناسب می‌دانید؟

در طرح تحول نظام سلامت به گونه ای در برنامه‌های سلامت تحول ایجاد شده است. ابتدا از سمت تمرکز بر فرد بیمار به سمت افراد در معرض بیماری رفتیم یعنی در واقع امروز داریم به سمت پیشگیری برای افراد کاملا سالم می‌رویم که مراقبت کنند.

مشکلات عمده ما رعایت نشدن مسائل بهداشت محیطی و روانی است. دفع غیربهداشتی زباله‌ها؛ جاری کردن آب فاضلاب در کوچه‌ها و مسدود بودن آب‌راه‌های شهری که بیشتر وظیفه‌ی شهرداری‌ست. مشکلات پیرامون بهداشت در شهر ما بیشتر فرهنگی‌ست که فقط کار یک اداره و سازمان نیست.

- اما به خود مرکز بهداشت هم انتقاداتی شده است. مثل اینکه نظارت بر درمانگاه‌ها کم است و گزارش شده برخی درمانگاه‌ها زباله‌های عفونی‌شان را توی جوی خیابان می‌گذارند. یا حتا چندسال پیش شایع شده بود که اتاقی که باکس زباله‌های عفونی بیمارستان کاشانی سابق هنوز سرجایش است و این خطری برای دانشجویان خوابگاه به شمار می‌آید. آیا کوزه‌گر از کوزه‌شکسته آب می‌خورد؟!

من کار اشتباه برخی درمانگاه‌ها را انکار نمی‌کنم. مواردی این چنینی بوده که ما و معاونت درمان دانشکده با شدت برخورد کرده‌ایم. دفع زباله‌های بیمارستان و درمانگاه‌ها اصولی دارد که ما نظارت کامل بر رعایت آن داریم. بازرسی می‌کنیم. حتا با درمانگاه‌ها مکاتبه کرده ایم که دستگاه امحا یا بی خطرسازی زباله در حد تولید زباله‌ی خودشان خریداری کنند.   درباره‌ی بیمارستان کاشانی سابق که تبدیل به خوابگاه شده من چنین چیزی تا به حال نشنیدم. آنجا نوسازی شده است. کف، دیوارها، لوله‌کشی خوابگاه، قسمت قدیمی کامل تعمیر شده و چنین چیزی وجود ندارد.

- در بخش فرهنگسازی در زمینه‌ی بهداشت محیطی و روانی که گفتید مشکل عمده‌ی سیرجان است، تا کنون چه کرده‌اید و برنامه‌تان برای آینده چیست؟

در زمینه‌ی مصرف قلیان، کمپین «نه به قلیان» راه اندازی شده که امیدواریم با همکاری و هماهنگی دستگاه ها و مردم تاثیرگذار باشد.. مهمتر از هرچیز کار فرهنگی برای ارتقا فرهنگ بهداشتی جامعه است. برای مثال برخی اصناف رعایت مسائل بهداشتی را نمی‌کنند. مثلا بارها دیده شده که مغازه‌ای زباله‌هایش را دم در ورودی انباشت کرده است. مگر چقدر با تذکر و پلمپ مغازه می‌شود این پدیده را کمرنگ کرد؟ بحث فرهنگ است.

- در جشن‌های مذهبی نیز رعایت بهداشت توسط مردم نادیده گرفته می‌شود.

باور مردم قابل احترام است. اینکه کسی شربت نذری می‌دهد، باید بهداشت را رعایت کند. برای مثال حواسش به میزان  قند و عوارض آن باشد. یا مردم به احترام ائمه اطهار نباید لیوان یک بار مصرف در جشن ها را در خیابان رها کنند. زیبنده‌ی شهر نیست. مشکل مهم شهر ما این است که در مورد بهداشت روانی، آمار خشونت و پرخاشگری در سیرجان بالاست و همچنین فعالیت بدنی افراد کم است. این‌ها فرهنگسازی رسانه‌ها را می‌طلبد تا به مرور درست می‌شود.

- از بهداشت روانی گفتید. معمولا آمار خودکشی خط قرمز است. وضعیت چگونه است؟

در خودکشی هنوز زیر آمار میانگین کشوری هستیم. دو آمار مربوط به خودکشی داریم یکی «اقدام به خودکشی» و دیگری «خودکشی موفق». خانواده‌ها اگر احساس کردند فردی از اعضای تهدید به خودکشی می کند، باید او را زیر نظر داشته باشند و بلافاصله با متخصصان روانپزشک یا مشاوران مطرح کنند.

- بدترین اتفاق بهداشتی سال گذشته در سیرجان را چه می‌دانید؟

پارسال اتفاق بدی افتاد که برای وجهه‌ی شهر زیبنده نبود. در یک مقطع زمانی مشروب آلوده در سطح نسبتا وسیع مصرف شد و مشکلاتی را برای برخی خانواده ها، بهداشت درمان و دستگاه‌های انتظامی و قضایی به وجود آورد. می‌طلبد که خانواده ها مراقبت بیشتری داشته باشند و جوانان را از مضرات مصرف الکل که در دین اسلام هم به شدت نفی شده، آگاه کنند.

- پیشگیری خود افراد یک بحث است و وظیفه‌ی اطلاع رسانی بهداشت، مبحثی دیگر. مثلا ماجرای ایدز که یک مدت اطلاع‌رسانی درباره‌ی آن به جامعه تابو شد. در این ربطه نظرتان چیست؟

در این موارد در سال گذشته اطلاع‌رسانی خوبی شده است. تابوهای اطلاع رسانی برای ایدز نیز برداشته شد؛ ایدز و هپاتیت تا حد زیادی کنترل شد. آمارهایی که پیش بینی می شد و اتفاق نیفتاد به خاطر اطلاع رسانی در سطح جامعه و رسانه ها بود. رسانه ها در اطلاع رسانی های بهداشتی و پیشگیرانه خیلی موثرند.

- در سطح شهر معتادان خیابانی زیادی دیده می‌شود که شب‌ها در پارک‌ها و خرابه‌ها می‌خوابند. به نظر می‌رسد به خاطر تزریق سرنگ آلوده و نبود امکانات بهداشتی، هرکدام از آن‌ها خطری بهداشتی برای شهر به شمار بیایند.

شناسایی بیماران ایدز و هپاتیت برای مراقبت دائم در حال انجام است. مراکز دی.آی.سی کارشان همین است که به معتادان خیابانی جهت پیشگیری از انتقال بیماری ها وسایل استریل و یکبارمصرف بدهند؛ سرویس هفته‌ای دوبار غذای گرم؛ فصلی یک لباس؛ میان وعده برای هر روز و وسایل جلوگیری.

- درباره سامانه یکپارچه بهداشت بفرمائید. هدف از اجرای آن چیست؟

از حدود یک سال و نیم گذشته سامانه سیب یا سامانه یکپارچه بهداشت در کل کشور و در سطح همه مراکز و پایگاه های بهداشتی وزارت بهداشت راه اندازی شد که کلیه اطلاعات خانواده ها را ثبت می کند. هدف از راه اندازی سامانه سیب دسترسی بهتر و یکپارچه به خدمات بهداشتی و نیز برنامه ریزی برای رساندن خدمات بهتر به خانواده ها و گروه های در معرض خطر در شهر و روستا می باشد. در اینجا لازم می دانم از کلیه همکاران زحمت کش بهداشت در مراکز خدمات شهری و خانه های بهداشت روستاها که بیشترین زحمت را برای خدمات رسانی انجام میدهند، تشکر کنم. در حوزه بهداشت طرح های بسیاری با موفقیت به اجرا رسیده و در حال اجراست که همین طرح واکسیناسیون اتباع خارجی و طرح وانیش فلوراید در حوزه دهان و دندان طرح های اجرایی اخیر است. در طول ایام نوروز هم همه واحدهای بهداشت آماده بودند و به نحو احسن تا حد اخطارها و تعطیلی واحدها و مراکز غذایی متخلف، خدمت رسانی کردند. در حوزه سلامت جوانان، برنامه های جدیدی برای گروه جوانان در دست اجراست که با مراجعه به مراکز و پایگاه های ما می توانند به راحتی دریافت خدمات داشته باشند. توصیه ما این است که همه گروه های سنی به مراکز و پایگاه های بهداشتی علوم پزشکی مراجعه و با تشکیل پرونده سلامت، خدمات ما را نسبت به سن و جنس خود دریافت کنند.

حوزه درمان سیرجان همواره با خبرهای خوبی همراه بوده است. گرچه به گفته مسئولین دانشکده علوم پزشکی سیرجان، بهداشت و درمان این شهرستان در چند سال اخیر پیشرفت بسیاری داشته است اما هنوز با چالش هایی مواجه است. هفته سلامت فرصتی شد تا هفته نامه پاساگاد با دکتر غلامرضا جهانشاهی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت و گویی داشته باشد که در پی می آید.

- ارزیابی‌تان از وضعیت سلامتی شهر چگونه است و از نظر درمانی در چه وضعیتی قرار داریم؟

بخش سلامت یک بخش گسترده است و ابعاد مختلفی هم دارد از بعد جسمانی‌اش گرفته تا روانی، اجتماعی، اقتصادی و... همه‌ی این‌ها موضوعاتی است که به صورت کلی باید مد نظر باشد. زمانی ما می‌توانیم بگوییم وضعیت سلامت جامعه خوب است که همه‌ی ‌این ابعاد در نظر گرفته شوند. خوشبختانه از زمانی طرح تحول نظام سلامت شروع شده است و بحث عدالت در توزیع خدمات در نظر گرفته شده است قطعا یک انقلابی در این زمینه اتفاق افتاد و این طرح در ذات طرح بسیار خوبی است، به شرطی که درست اجرا شود.

- آیا به درستی اجرا شد؟ چه انتقاداتی می توان به این طرح داشت؟

من در ذات با این طرح موافقم. در طرح تحول نظام سلامت، پرداختی هزینه درمان از جیب مردم بسیار پایین آمد و به حداقل ممکن رسید.  این طرح واقعا خدمات عالی ارایه داده است. در مناطق محروم که سال‌ها یک پزشک عمومی یا متخصص نمی‌رفته است اما الان پزشکان به همه‌ی مناطق می‌روند و بیماران را ویزیت می‌کنند و بسیاری فواید دیگر. اما به نحوه‌ی اجرایش کمی انتقاد دارم. شاید به گونه ای در این طرح حق‌ پزشکان نادیده گرفته می‌شود. متاسفانه تمام فشار طرح بر‌عهده‌ی پزشکان است و این خوب نیست چون پزشک متخصصی که حداقل11 سال از عمرش را صرف تحصیل پزشکی کرده است و الان دارد خدمت می‌کند، نمی‌توانیم به خوبی و به موقع حق و حقوق این پزشک را بدهیم. قطعا به این پزشک فشار مضاعفی وارد می‌شود.

قبل از طرح تحول سلامت 60 درصد کارکرد بیمه‌ها به پزشکان تعلق می گرفت و بعد از طرح 30 درصد؟

درصدش به این شکل نیست. چیزی که خیلی به ضرر پزشکان شده است این است که دریافتی‌شان را پلکانی‌ کرده‌اند. خیلی از پزشکان ما خوب کار می‌کنند و توانمند هستند. این‌ها باید دستمزدهایشان را براساس تعرفه‌ای که دولت تعیین کرده بگیرند اما متاسفانه آمدند سقف گذاشتند. حتی سقف مالیاتی هم گذاشتند و مالیات هم همین‌طور پلکانی بالا می‌رود. خب این چیزهایی است که انگیزه را از پزشکان می‌گیرد.

- یعنی هر‌چه درآمد پزشک بالاتر رود دریافتی‌اش به آن میزان بالا نمی رود؟

بله هر‌چه کارکرد پزشک بیش‌تر باشد درآمدش دیگر تا یک سقفی تغییر نمی‌کند؛ باید این‌ها در طرح دیده می‌‌شد، مثلا اگر پزشکی 50 تا عمل جراحی در ماه داشته باشد به فرض دریافتی‌اش 10 میلیون تومان است. حال اگر 100 عمل جراحی انجام دهد دریافتی‌اش می‌شود 13 میلیون تومان. به خاطر سه میلیون تومان پزشک دیگر انگیزه‌ای پیدا نمی‌کند بیش‌تر از 50 تا عمل انجام دهد. خب این وسط کی ضرر می‌کند، گیرندگان خدمات. بحث بعدی افزایش ناعادلانه مالیات است. مالیات را به یک‌باره سقفش را برای پزشکان بالا بردند. این مالیات برای پزشکانی است که درآمدشان مشخص است و همه خبر دادند ولی تاجری که خیلی راحت دارد در بازار کار می‌کند از او مالیات نمی‌گیرند. یا دلالان راحت کار می‌کنند بدون اینکه مالیات بدهند. به این شکل سیستم درمان راکد و از آن پویایی خارج می‌شود و انگیزه‌ای برای تلاش بیش‌تر پزشک نمی‌ماند چون متناسب با تلاش بیش‌تر دریافتی نخواهند داشت.

- در رابطه با پزشکان و پرسنل درمانی مشکل دیگری هم وجود دارد و آن هم عدم دریافت به موقع پرکیس‌شان است.  حدود 15 ماه است پرکیس‌شان پرداخت نشده است؟

نه در سیرجان، بلکه در کل کشور این عقب‌افتادگی وجود دارد و حداقل یک سال حقوق گروه پزشکی عقب افتاده است. ما پزشک ضریب‌کارمان بعد از 16 ماه دریافتی نداشته است و با ماهی دو میلیون زندگی کرده است. آیا واقعا منصفانه است. پزشکی که وارد طرح می‌شود نه حق زدن مطب دارد و نه حق کار در بخش خصوصی، این پزشک اجبارا باید در سیستم بیمارستان کار کند. و اگر بعد از 17-18 ماه دریافتی نداشته باشد هزینه زندگی‌اش را از کجا تامین کند؟ اصلا با چه روحیه و انگیزه‌ای کار کند؟ این باعث بی‌انگیزگی، انحراف و مشکلات دیگر پزشکان می‌شود. دراین طرح بیش‌تر پزشکان جوان‌مان آسیب دیدند.

- با اجرای این طرح اقدامی برای جلوگیری از گرفتن زیر‌میزی شد؟

بحث زیر‌میزی با آمدن طرح تحول سلامت تا حد زیادی کنترل شد و به ندرت پیش می‌آید پزشکی اقدام به دریافت زیر‌میزی کند. زحمت‌کش‌ترین و مظلوم‌ترین قشر پزشکانی هستند که شب تا صبح با دل و جان زحمت می‌کشند و آخرش هم دریافتی‌شان اینچنین است.

- اینکه می‌گویند 400 نفر در نوبت عمل تعویض مفصل هستند، صحیح است؟

ما این را قبول نداریم. ما می‌گوییم بیمارانی که نیاز دارند باید عمل شوند. ما عمل‌ها را به دو بخش اورژانسی و غیر اورژانسی تقسیم می‌کنیم، عمل‌های اورژانسی تحت هر شرایطی انجام می‌شود. هیچ عمل اورژانسی نیست که در بیمارستان انجام نشود. مگر اینکه آن عمل تخصص‌اش را اینجا نداشته باشیم. اما عمل‌های تعویض مفصل جز عمل‌های غیراورژانسی هستند، فردی است که 10 سال با این زانو کار کرده، راه رفته اگر 5-6 ماه در نوبت باشد هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد، این عمل نوبت‌دهی می‌شود.

بیمارستان امام رضا همچنان 28 میلیارد تومان بدهی را دارد؟

عدد 28 میلیارد شاید عدد بزرگی باشد. اما ما طلب‌های خیلی زیادی از بیمه‌ها داریم که هنوز پزداخت نشده است، بدهی‌های مان هم متناسب با همان است.

یعنی اگر طلب‌تان پرداحت شود بدهی‌های‌تان صفر می‌شود؟

اگر پرداخت شود بدهی نخواهیم داشت. بدهی‌ها و طلب ما برابر است و میزان طلب‌مان از بیمه‌ها با بدهی‌مان به شرکت‌های دارویی و پرسنل تقریبا در یک ردیف است.

بارها پیش آمده در جلسات مختلف فرماندار و نماینده شهر از رفتن مردم به شهرهای همجوار مثل یزد ابراز گلایمندی کردند، شما این گلایه‌ها را به حق می‌دانید؟

من از ارایه خدمات درمانی در شهرستان دفاع می‌کنم. واقعیت این است که تفاوت بسیار بزرگی کردیم در قبل از جابه‌جایی بیمارستان و بعد از آن. قبلا ساختمان‌های بیمارستان قدیم وضعیت بسیار نامناسبی داشت، هتلینگ‌مان مشکل داشت، کیفیت خدمات و پرسنل خوب بود اما وضعیت بیمارستان خوب نبود بعضی از تجهیزات را نداشتیم. اما الان در بیمارستان جدید تمام امکانات و تجهیزات وجود دارد، اتاق عمل‌های بسیار خوبی داریم، بخش آی‌سی‌یو و سی‌سی یو خیلی خوبی داریم، اورژانس‌مان خیلی گسترده و منظم است، اما دو نکته وجود دارد؛ زمانی ما خدمات‌مان را ارتقا می‌دهیم به همان نسبت توقع مردم و مسئولان هم بالا می‌رود، از طرفی یکسری کارها را انجام دادیم که خیلی به چشم نمی‌آیند مثلا تجهیزاتی که پارسال برای بیمارستان گرفتیم بین 12 تا 15 میلیارد تومان بود، که دیده نشده است، سال 96 که اولین سال استقلال دانشکده‌مان بود فقط در یک مقطع 16 پزشک متخصص به تعداد پزشکان شهرمان اضافه شده است که کار کوچکی نیست. قبلا اورژانس‌مان توسط پرشک عمومی اداره می‌شد، اما الان 6 نفر پزشک متخصص طب اورژانس داریم. من می‌توانم بگویم میزان خدمات ما نسبت به 5 سال گذشته بیشتر از 100 درصد رشد داشته است.

چرا پس آقای حسن‌پور چهارشنبه در مقابل معاون وزیر از کمبود پزشک در سیرجان گلایه داشتند؟

ما کمبود پرشک فوق تخصص داریم. کمبود متخصص نداریم، و دنبال ارتقا هستیم. یک زمانی سیرجان با پزشک عمومی می‌چرخید همه راضی بودند اما الان متخصص داریم و باید به سمت جذب پزشک فوق تخصص هم برویم. در حال حاضر فقط یک فوق تخصص رومالتوژی آقای دکتر مسعودی را داریم. اما دنبال خدمات بالاتر و با کیفیت‌تر هستیم، دنبال فوق تخصص ریه، خون، آنکولوژی، غدد هستیم.

امکان تبدیل شدن دانشکده پزشکی سیرجان به دانشگاه پزشکی وجود دارد؟

انشالله. امیدواریم قطعا این اتفاق بیفتد و حتما خواهد افتاد.

هفته گذشته که دکتر رشیدی به سیرجان آمدند این قول را دادند که رشته پزشکی به دانشکده سیرجان اضافه شود؟

بله قول رشته پزشکی را به ما دادند که بتوانیم این رشته را بیاوریم البته مراحلی دارد که باید طی شود، از طریق آقای حسن‌پور پیگیرش هستیم. اولین هدفی را که داریم دنبال می‌کنیم آوردن رشته پزشکی برای این شهر است که زیرساخت‌های خاصی را می‌خواهد از نظر ساختار فیزیکی، اساتید مورد نیاز، آزمایشگاه‌های خاص، و ... زیرساخت‌های فیزیکی زیادی می‌خواهد، پشتوانه مالی خیلی خوبی می‌خواهد، با همت مسئولان انجام شدنی است. اما راه سختی را پیش رو داریم. وفتی رشته پزشکی را بیاوریم دست‌مان خیلی بازتر می‌شود و می‌توانیم به دانشگاه تبدیل شویم، وقتی دانشگاه شویم در رتبه‌بندی بالاتر می‌آییم و خیلی راحت می‌توانیم جذب نیروهای فوق تخصص را داشته باشیم.

روزی که معاون وزیر سیرجان آمد یک نفر از خدمات اورژانس و پزشکان گلایه کرد؟

یک واقعیت را باید قبول کنیم که در هر سیستمی یکسری نواقص وجود دارد، اکثر روزها افراد زیادی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و خدمات خوب می‌گیرند و راضی خارج می‌شوند، البته این موضوع را خودم شخصا پیگیری کردم، در جریان پرونده‌اش هم هستم، تا آخر هم پیگیری می‌کنیم، بله یک مقدار مشکلات در آن شیفتی که ایشان مراجعه کرده‌اند بوده وجود داشته است، این مشکلات را داریم پیگیری می‌کنیم، و یک مقدار ناهماهنگی بین هماکاران ما بوده اما این دلیل نمی‌شود که کل بیمارستان را زیر سوال ببرند، هزارتا خدمت می‌شود یک خدمت‌مان ایراد دارد، این مورد را شخصا خودم پیگیرش هستم. و با افرادی که کوتاهی می‌کنند قطعا برخورد می‌کنیم.

برای کمبود برخی بخش ها در بیمارستان چه کرده اید؟ مثل بخش آنکولوژی یا سوختگی.

این‌ها جز برنامه‌هایی هستند که در چشم‌اندازهای آینده‌مان دیده شده است و بنای‌مان این است سیرجان را به عنوان قطب درمانی این منطقه معرفی کنیم و باورمان این است سیرجان این استعداد و زیرساخت‌ را دارد، در بحث سطح‌بندی خدمات بر اساس اصولی که وزارتخانه دارد و جایگاهی که دانشکده ما دارد در ابتدای کار مجوز غربالگری سرطان را به ما دادند اما با پیگیری‌هایی که کردیم یک سطح بالاتر آمدیم شدیم تیپ دو و در بحث سرطان می‌توانیم شتاب‌دهنده هم داشته باشیم. یعنی می‌توانیم شیمی‌درمانی و رادیو تراپی هم داشته باشیم، و مجوزش را گرفتیم. در بحث سوختگی واقعا ما مشکل داریم دنبالش هستیم اما فضای فیزیکی‌اش را نداریم با توجه به محدودیت منابعی که داریم اگر خیرین بتوانند بخش سوختگی برای ما بسازنند ما آمادگی‌اش را داریم که این بخش را راه بیاندازیم. در بخش های تخصصی و فوق تخصص مثل قلب پیگیر هستیم رایزنی‌های زیادی را با بخش خصوصی کردیم که بتوانیم آنژیوگرافی و جراحی قلب را بیاوریم، این‌ها همه زیرساخت‌هایی را می‌خواهد و به سادگی نیست. بخش NICU نداریم که از واجبات است، که به جد پیگیر هستیم آن‌ را راه بیاندازیم. همین جا از مجمع خیرین سلامت واقعا تشکر  می‌کنم به ویژه آقای قربانی و بقیه خیرین بزرگوار که واقعا گل کاشتند، یعنی حقیقتا خیرین سلامت ما در کشور نمونه هستند. همین کلینیک ویژه‌ای که خیر بزرگوار آقای حسینی ساخته‌اند و در اختیار دانشکده گذاشتند در منطقه بی‌نظیر است. کلینیک‌های ویژه‌ای که طرح تحول می‌سازد حدود 1700 متر زیربنا دارد اما این کلینیک بالای 3 هزار متر زیربنا دارد، بهترین تجهیزات و امکانات را در آن به کار برده است. و واقعا از ایشان ممنونیم.

Back to Top

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما