نشست خبری رئیس و معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان به مناسبت اجرای فاز عملیاتی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون امروز با حضور خبرنگاران رسانه های محلی برگزار شد.

 

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان در این نشست خبری به اهمیت جلب توجه همگان به بیماری فشارخون بالا تاکید کرد و گفت: بیماری فشار خون را قاتل خاموش نامیده اند چرا که ممکن است علائم خاصی نداشته باشد و بیمار زمانی از بیماری خود مطلع می شوند که به عوارض این بیماری همچون سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، بیماری های چشم و اختلالات اندام ها دچار شوند.

 

دکتر غلامعباس محمدی افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت تقریلا از هر 5 نفر ایرانی یک نفر به بیماری فشارخون مبتلاست و نیز در سال 96 حدود 100 هزار نفر در ایران بر اثر بیماری های ناشی از بیماری فشارخون بالا فوت کرده اند که این تعداد نسبت به سایر عوامل مرگ میر، بسیار بالا است و اهمیت بیماری فشارخون وقتی حساس تر می شود که حدود 40 درصد از بیماران مبتلا به فشارخون بالا در ایران از بیماری خود به دلیل نداشتن علایم خاص یا بی توجهی، بی خبر هستند.

وی ادامه داد: از تعداد حدود 60 درصد مردمی که از بیماری فشارخون اطلاع دارند حدود 70 درصد نسبت به کنترل بیماری خود اقدام نکرده و دستورات درمانی را رعایت نمی کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان نیز در این نشست جمعیت گروه هدف طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در شهرستان سیرجان که همان سه گروه همه افراد بالای 30سال سن، بیماران کلیوی و زنان باردار می باشند، بیش از 141 هزار نفر است و در صورتی که امیدواریم حداقل  50 درصد از این افراد در طول این طرح کنترل فشارخون شوند و چه بسا بیش از 50 درصد باشد مسلما موفقیت بزرگتری در اجرای این طرح بوده است.

 

دکتر محمد موقری پور افزود: پیش بینی می شود از کل این جمعیت هدف در شهرستان حدود 38هزار نفر افراد دارای بیماری فشارخون بالا باشد که اگر نیمی از این تعداد هم در این طرح استخراج شود موفقیت آمیز بوده که به سمت درمان ارجاع و راهنمایی می شوند.

وی ادامه داد: تعداد 96 مرکز اندازه گیری فشار خون رایگان در بسیج ملی کنترل فشارخون در شهر و روستا شامل پایگاه های سلامت، مراکز و خانه های بهداشت، کلینیک های دولتی و خصوصی، بیمارستان ها، برخی داروخانه ها و ایستگاه های ثابت و سیار کنترل رایگان فشار خون در سطح شهر می باشد که از شهروندان می خواهیم تا 15 تیرماه به آنها مراجعه و از خدمات رایگان این طرح ملی بهره گیرند.