دانشکده در رسانه ها

رحلت امام 1402
روز جهانی بدون دخانیات 1402
ولادت امام رضا(ع) 1402

نشست خبری رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان، معاونان دانشکده و روسای بیمارستان های دکتر غرضی و امام رضا(ع) سیرجان به مناسبت هفته سلامت و با حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش وبدا سیرجان، در این نشست خبری پس از ارائه گزارش ها و عملکرد توسط مسئولین حوزه سلامت شهرستان، سوالات خبرنگاران مطرح و پیرامون آنها بحث و گفتگو شد.

 رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان با اشاره به اینکه در چند سال گذشته پیشرفت های بسیار زیادی در حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاده است گفت: حوزه بهداشت و درمان حدود ۲۵ درصد در تامین سلامت جامعه نقش دارد. بقیه موارد بر عهده خود فرد و دیگر سازمان‌ها است.

دکتر غلامعباس محمدی افزود: شعار هفته سلامت نیز به همین موضوع اشاره می کند. امیدواریم با تلاش همکاران شاهد پیشرفت در بخش های مختلف بهداشتی و درمانی شهرستان باشیم.

معاون بهداشتی درمانی دانشکده علوم پزشکی در این نشست و در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به شعارهای مربوط به هفته سلامت گفت: سازمان بهداشت جهانی who هر ساله بر اساس نیاز سنجی هایی که انجام می شود شعاری را به عنوان روز جهانی بهداشت انتخاب می‌کند که هدف گذاری کشورها بر اساس آن صورت می گیرد. بر همین اساس یک سال شعار این سازمان در رابطه با دیابت، سال دیگر در رابطه با مقاومت آنتی بیوتیکی و... بوده است. دکتر محمد موقری پور افزود: شعار امسال «مراقبت های بهداشتی اولیه راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» است. منظور از مراقبت های بهداشتی اولیه خدمات ارزان و در دسترس است که توسط بهورزان به مردم ارائه می‌شود و هدف توزیع عادلانه آن در تمام نقاط شهر است. این خدمات بسیار ملموس و قابل دستیابی است. به عنوان مثال پوشش همگانی واکسیناسیون، تغذیه سالم، بهداشت روان و... از جمله موارد مراقبت های بهداشتی اولیه به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اهمیت مراقبت های بهداشتی اولیه و نتایج مثبتی که همراه دارند اضافه کرد: حدود ۴۰ سال قبل امید به زندگی در ایران ۵۰ سال بود که در حال حاضر به ۷۵ سال رسیده است. این در حالی است که پیش بینی who برای ایران حدود ۶۰ سال بوده است. همچنین میزان مرگ کودکان زیر ۵ سال باید ۵۰ در هزار باشد که میزان این آمار در ایران بسیار پایین آمده است. در حوزه مرگ و میر مادران هم کاهش بسیار زیادی در آمار ارائه شده داشته ایم. از طرف دیگر در حوزه واکسیناسیون پوشش بالای ۱۲۰ درصد در سیرجان انجام می شود. این در حالی است که علاوه بر مردم سیرجان، افراد عبوری بسیاری را هم پوشش می دهیم. دکتر موقری پور با اشاره به ریشه کن شدن بسیاری از بیماری‌های واگیردار از جمله فلج اطفال و سرخک گفت: در حال حاضر پیشرفت های بسیاری در زمینه مبارزه با بیماری‌ها انجام شده است که نشانه رشد و پیشرفت در حوزه بهداشت و درمان می باشد. در خصوص بهسازی اماکن در دورافتاده‌ترین روستاها دسترسی به آب آشامیدنی سالم و سرویس بهداشتی میسر شده است.

معاون بهداشتی درمانی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با اشاره به اینکه جمعیت ایران در حال پیر شدن است گفت: با توجه به کاهش نرخ ازدواج، جمعیت ایران رو به پیر شدن است. فرزند آوری در بین جوانان کم شده است و این زنگ خطری برای رنج سنی جمعیت ایران می باشد. اگر ۱۰ درصد از جوانان کشور ازدواج کنند مشکل پیر شدن جامعه حل می شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشکده علوم پزشکی سیرجان نیز در بخشی از سخنان خود با اشاره به رشد چشمگیر بودجه دانشکده علوم پزشکی طی سال های اخیر گفت: بعد از جدا شدن دانشکده علوم پزشکی سیرجان از دانشگاه کرمان پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم. یکی از این اتفاقات مهم در بحث بودجه است که موفقیت های بسیاری را برای دانشکده رقم زده است.

دکتر موسی نصراله پور افزود: با اینکه رشد چشمگیری در بحث بودجه داشتیم اما نیاز ئاقعی مان در بحث آموزش با بیش از ۷۰۰ دانشجو بسیار بالاتر از اینها است. هدف ما کمک به بحث آموزش است تا بتوانیم در مهر ماه بیست دانشجوی پزشکی جذب کنیم و دانشکده را به دانشگاه ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه عمرانی کارهای بسیار خوبی در دانشکده انجام شده است؛ ۱۲ هکتار زمین کارهایش را انجام داده ایم که بحث عمرانی ساخت پردیس دانشکده را به کمک وزارت و خیرین سیرجانی در آن راه اندازی نماییم. افتتاح بیمارستان ۲۳۰ تخت خوابی در بلوار هجرت در سال ۹۶ یکی دیگر از برنامه های این دانشکده بوده است. همچنین کلینیک خیریه حسینی در سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید. ۱۷ باب خانه بهداشت را نیز در دستور کار داریم که ۸۰ درصد پروژه انجام شده و تنها ۲۰ درصد از آن باقی مانده است. علاوه بر آن دو باب زیست پزشک در خواجوشهر و پاریز راه‌اندازی خواهیم کرد. طرح توسعه بیمارستان امام رضا (ع) و بخش اعصاب و روان را نیز در دستور کار داریم. تکمیل استارت عملیات اجرایی آنها زده شده است و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

دکتر نصراله پور ادامه داد: همچنین کلینیک طرح بهداشت سلامت در بلوار نماز با ۶۰ درصد پیشرفت یکی دیگر از پروژه هایی است که به خاطر مشکلاتی که پیش آمد فعلاً متوقف شده است اما امیدواریم در سال جاری به بهره برداری برسد.

رئیس بیمارستان دکتر غرضی سیرجان از تحت پوشش قرار گرفتن ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان سیرجان و استفاده آنها از خدمات بیمه تامین اجتماعی خبر داد و گفت: در واقع بیش از ۶۶ درصد از جمعیت شهرستان سیرجان از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده می کنند. بیمارستان غرضی سیرجان به عنوان بخشی از مجموعه سلامت شهرستان و همراه با سیاست گذاران بخش سلامت وظیفه ارائه خدمت به همشهریان را دارد.

دکتر مهدی ابنا افزود: در بیمارستان غرضی سال گذشته ۷۷۶۳ عمل جراحی نیز انجام شده است. و تعداد مراجعین به اورژانس ۳۴ هزار و ۳۱۶ نفر می باشند. در واقع می توان گفت سال گذشته ۸۱ درصد اشغال تخت های بیمارستان را داشته ایم. این آمار برای بیمارستان دکتر غرضی سیرجان در بین رتبه بندی بیمارستان‌های سطح کشور آمار بالایی است.

دکتر عباس فخریان مدیر غذا و داروی دانشکده و دکتر داوود عرب مدیر داخلی بیمارستان امام رضا(ع) از دیگر حاضرین در این نشت خبری بودند که آنها نیز به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

Back to Top

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما