ایجاد برخی شایعات و نگرانی هایی اخیر در بین شهروندان و سوالاتی که ممکن بود پس از بروز برخی مسایل در حوزه دارو، برای بسیاری از رسانه ها و مردم پیش آید؛ موجب شد تا دکتر سید محمد رضوی نسب مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت و گویی با هفته نامه پاسارگاد سیرجان انجام دهد که متن کامل آن در ادامه می آید:

مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی سیرجان: با وجود تحریم برای 9 ماه آینده دارو داریم

...............................

- با توجه به شرایط اخیر کشور و تحریم‌ها شرایط دارویی را در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی می‌کنید؟ 

قطعا بحث تحریم‌ها و شرایط متلاطم ارزی تهیه و توزیع دارو را با مشکل مواجه خواهد کرد اما حتما از سوی وزارت بهداشت و وزیر محترم تمهیداتی در این باره اندیشیده خواهد شد. البته باید در زمینه مصرف دارویی صرفه‌جویی شود.

- دانشکده علوم پزشکی سیرجان برای مقابله با بحران کمبود دارو به دنبال چه راهکاری بوده است؟

در شهرستان سیرجان با برگزاری جلسات و اقداماتی که دکتر محمدی ریاست دانشگاه کردند به دنبال این هستیم برای 9 ماه دپو و انبار دارویی داشته باشیم. از نظر داروهای بیمارستانی بودجه‌ای برای این منظور اختصاص داده شده است و طی روزهای آینده خرید انجام می‌شود. 

- بعد از 9 ماه وضعیت را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

وقتی قضیه دارو و تجهیزات پزشکی  و بحث سلامتی مردم در میان باشد یک‌سری بودجه‌ها به این بخش اختصاص پیدا می‌کند و باید منتظر باشیم که آینده به کدام سمت و سو می‌رود. ممکن است به صورت مقطعی کمبود دارو داشته باشیم ولی قابل حل است.

- طبق گفته شما تا 9 ماه آینده در تامین داروهای بیمارستانی مشکلی وجود نخواهد داشت، در داروخانه‌ها وضعیت چگونه است؟

در داروخانه‌ها هم قطعا یک‌سری کمبودهایی وجود دارد. با توجه به اینکه ارز با قیمت 4200 تومان در اختیار بعضی شرکت‌ها قرار داده شده در زمینه داروهای پرمصرف مشکلی پیش نخواهد آمد.

- منظور از داروهای پرمصرف چه داروهایی است؟

داروهایی همچون اعصاب و روان و داروهای قلبی عروقی که بیمار باید به صورت روزانه مصرف کند.

- داروهای بیماری‌های خاص چطور؟

فعلا در بحث بیماران خاص مشکلی نداریم ولی اگر مشکلی پیدا شود با رایزنی‌هایی که از استان انجام می‌شود می‌توانیم مشکل را حل کنیم. در سیرجان تعداد بیماران هموفیلی  43 نفر، بیماران ام‌اس 163 نفر و بیماران تالاسمی هم 42 نفر هستند. در زمینه تامین داروی این بیماران کمبودهایی وجودداشت آن هم به دلیل کم بودن سهم 10 درصدی سیرجان از داروهایی که در استان کرمان توزیع می‌شد که در حال رایزنی با وزارتخانه هستیم که سهم سیرجان را بیشتر کنند. 

- با توجه به اینکه در این شرایط اقتصادی پیش آمده همه شرکت‌ها به صورت نقدی کار می‌کنند که داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها را با مشکل مواجه کرده است؟

 متاسفانه این مشکل وجود دارد شرکت‌های دارویی قبلا به صورت اعتباری و چکی کار می‌کردند. حتی تا 6 ماه هم قبول می‌کردند ولی الان متاسفانه به صورت نقدی است. البته برای بیمارستان با آن بودجه ای که از طرف دانشکده برای خرید و انبار دارویی اختصاص داده شده، مشکلی پیدا نمی‌شود اما داروخانه‌ها مشکل پیدا می‌کنند. سازمان غذا و دارو الزام کرده که داروخانه‌ها خرید داروهای پرمصرف را دراولویت قرار دهند.

- اخیرا خبر ممنوعیت مصرف داروی والزارتان منتشرشد دلیل این ممنوعیت چه بوده است؟

داروی والزارتان دارویی است که مورد نیاز بیماران قلبی و عروقی است که شرکت‌های داروپخش، ابوریحان، عبیدی، حکیم و جالینوس اوسینا و پورسینا در یک سری به دلیل اینکه مواد اولیه‌ای که از چین وارد شده بود در ساخت‌شان مشکل به وجود آمد. وقتی از طرف سازمان غذا و دارو ممنوعیت مصرف این دارو اعلام شد. سریعا این دارو جمع‌آوری شد و داروخانه‌ها همکاری لازم در این زمینه داشتند حتی با اینکه برای خرید این داروها به شرکت پول داده بودند. در حال حاضر داروی والزارتان تولید شرکت‌های اکتور و سبحان مورد تایید است و اگر کسی می‌خواهد این دارو را تهیه کند فقط ازمحصول این دوشرکت استفاده کند که در داروخانه‌ها موجود است و مسئولان فنی داروخانه‌ها به این موضوع آگاهند.

- بسیاری از شهرندان از افزایش روزانه قیمت دارو و تجهیزات پزشکی و شیرخشک و اختلاف قیمت بین داروخانه‌ها گلایه دارند. 

افراد زیادی هم به همین دلیل به ما مراجعه می‌کنند، داروخانه‌ها قیمت دارو را بر اساس فاکتور خرید می‌فروشند. چنانچه قیمت فاکتور خرید و با قیمت فروش هماهنگ نباشد برای ما قابل توجیه نیست. البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که قیمت دارو به دلیل افزایش قیمت ارز در تلاطم است. چون ماده اولیه خیلی از داروها از خارج تامین می‌شود و به دلار خرید می‌شود و بر اساس قیمت دلار در نوسان است و بسیاری از داروخانه‌ها به صورت هفتگی خرید می‌کنند و وقتی قیمت خرید بالا می‌رود قیمت فروش هم بالا می‌رود.

- شنیده می‌شود تعدادی از داروها از لیست بیمه‌ای خارج می‌شوند این داروها کدامند؟

فعلا این قضیه منتفی است و دارویی از لیست بیمه ای خارج نشده است. تنها داروهای OTC (ویتامین‌ها و داروهایی که داروخانه می‌تواند بدون نسخه پزشک بفروشند) را بیمه قبول ندارد که از قبل هم روال همین بوده است.

- این روزها داروها و محصولات بهداشتی تقلبی در بازار زیاد دیده می‌شود 

محصولات تولید داخل باید دارای اطلاعات نام و نوع محصول، شماره پروانه بهداشتی ساخت به همراه آرم لوگو سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضا، نام و نشانی کارخانه تولید کننده و ترکیبات باشند. محصولات وارداتی هم باید دارای اطلاعات برچسب کنترل اصالت و سلامت و رهگیری و تاریخ تولید باشند.

- راه‌های تشخیص فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی وارداتی مجاز چه هستند؟

ارسال شناسه اصالت(کد 16 رقمی قسمت قابل خراش) به شماره پیامک 20008822

اعلام شناسه اصالت به شماره گویای 021-6185

استعلام از سایت WWW.TTAC.IR

 ......................................................................

منبع هفته نامه پاسارگاد: www.pasargadnews.ir