دانشکده در رسانه ها

رحلت امام 1402
روز جهانی بدون دخانیات 1402
ولادت امام رضا(ع) 1402

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان ضمن تشریح علائم، نحوه انتقال و هشدارهای پیرامون بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با نام اختصاری (CCHF) از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم پیشگیری های لازم یا تاخیر در درمان، خطرناک بوده و ممکن است کشنده باشد.

 

به گزارش وبدای سیرجان، دکتر محمد موقری پور افزود: این بیماری گسترده نبوده و جای نگرانی نیست؛ هرساله وجود داشته و در فصول گرم سال افزایش دارد؛ بیشتر افرادی را که به کار ذبح یا جابه جایی حیوان اشتغال داشته یا به نگهداری از دام در کنار منازل خود مبادرت می ورزند، درگیر می کند و همچنین افرادی که با گوشت تازه حیوان سر و کار دارند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری قر ار گیرند.

 

وی تاکید کرد: اما تمام افراد بایستی به توصیه های سازمان دامپزشکی توجه کافی کنند؛ در تماس با دام مراقب باشیم و از جدا کردن کنه و حتی له کردن آن خودداری شود. مهم ترین توصیه های سازمان دامپزشکی این است که دام از میادین تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود، چراکه در این میادین کنترل های کافی توسط سازمان اعمال شده است؛ به دلیل اینکه متاسفانه دام بدون علامت بیماری است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

 

دکتر موقری پور افزود: دوره کمون بیماری تب کریمه کنگو به طور متوسط چهار روز و حداکثر دوازده روز می‌باشد. معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده می‌باشد. معمولا علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت پتشی در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده ورحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست ها و... ظاهر می‌شود لذا در صورت پدید آمدن تب همراه با این خونریزی ها به مراکز درمانی مراجعه شود.

Back to Top

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما