به مناسبت هفته سلامت گفتگویی انجام دادیم با دکتر موسی نصرا...‌پور، قائم مقام دانشکده علوم پزشکی سیرجان و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی سیرجان تا در خصوص اقدامات و تصمیمات متخذه برای این هفته بیشتر بدانیم.

- به عنوان اولین سؤال بفرمایید که محوریت هفته سلامت امسال چیست و در مورد کلیت هفته سلامت نیز توضیحی بدهید؟

ضمن عرض سلام هفته سلامت بر اساس تقویم از اول تا هفتم اردیبهشت هر سال است که امسال با شعار پوشش همگانی سلامت برای همه برگزار می‌شود. سازمان بهداشت جهانی این شعار و موضوع را با عنوان اختصاری UHC در دستور کار قرار داده است تا پوشش همگانی سلامت به عنوان یک ره‌یافت و خواستگاه مطالبات مردمی از نظر سیاست‌گذاران جلوه نماید. یکی از اتفاقات مهم حوزه سلامت در دولت یازدهم اجرای برنامه طرح تحول سلامت بود که نقش عمده بسته‌های خدماتی این برنامه متناسب با اهداف و اجرای پوشش همگانی سلامت طراحی و اجرا شد.

- آقای دکتر شما به طرح تحول نظام سلامت اشاره کردید این طرح در سیرجان با چه بسترهایی شروع شد و چه اقداماتی در جهت تحقق این طرح در سیرجان انجام شد؟

طرح تحول نظام سلامت در سیرجان هم همزمان با سراسر کشور از اردیبهشت 93 کلید خورد و در 6 بسته‌ای که اعلام شده بود اجرایی شد مهم‌ترین بسته این طرح شامل کاهش پرداخت از جیب مردم بود. در این طرح تلاش شده است بیماری که به بیمارستان مراجعه می‌کند تنها دغدغه بیماری‌اش را داشته باشد و هزینه درمان فشار بر او وارد نکند. خوشبختانه با اجرای این طرح رقم دریافتی از بیمار بسیار کاهش پیدا کرد به نحوی که در سیستم ارجاع فقط سه درصد هزینه‌های درمانی را مریض می‌دهد و در غیر سیستم ارجاع و برای افرادی که با پوشش بیمه‌ای مراجع می‌کنند تنها 6 درصد هزینه‌ها را فرد می‌دهد و بقیه هزینه‌ها توسط بیمه‌های پایه و بیمارستان و وزارت بهداشت تأمین می‌شود. در بحث تصادفات هم خوشبختانه بیمار به صورت رایگان در بخش اورژانس پذیرش می‌شود. از دیگر بسته‌های طرح تحول سلامت طرح ترویج زایمان طبیعی است که امروز کسی که به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کند به صورت رایگان کودک خود را به دنیا می‌آورد. بسته دیگر بسته ارتقاء ویزیت و کلینیک‌های ویژه است  که بیماران با هزینه بسیار کم مثلاً هزینه ویزیت پزشکان متخصص 4200 تومان و هزینه‌های پاراکلینیک بسیار کم از خدمات ویژه کلینیک‌ها بهره‌مند می‌شوند. بسته‌ی دیگر ارتقاء هتلینگ بیمارستانی بود که خوشبختانه تمام بخش‌‌های بالینی و بستری بیمارستان‌ها بروز شده است.

بسته دیگر بسته مقیمی پزشکان بود که پزشکانی که لازم است شبانه‌روز در بیمارستان حضور داشته باشند در بیمارستان مقیم هستند در حال حاضر متخصصان زنان، جراحی مغز و اعصاب، داخلی، جراحی عمومی و بیهوشی، طب اورژانس 24 ساعته در بیمارستان حضور دارند و در کمترین زمان بر بالین بیمار حاضر می‌شوند که خود باعث ارتقاء خدمت‌‌رسانی به بیماران و مراجعین شده است.

بسته دیگر بسته ماندگاری در مناطق محروم است که چون سیرجان در گروه‌بندی الف قرار دارد شامل این بسته نمی‌شود.

- در خصوص تجهیزات بیمارستانی هم توضیحاتی بفرمایید.

در بحث تجهیزات پزشکی باید عنوان کنم که تجهیزاتی که از سال 93 به بیمارستان امام رضا در قالب طرح تحول وارد شد در طی 40 سال قبل از آن بی‌سابقه بود. به طوری که تمامی تجهیزات بیمارستان به روز شد و خوشبختانه با افتتاح بیمارستان جدید در اردیبهشت ماه سال قبل توسط وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر هاشمی تحول عظیم در حوزه درمان شهرستان اتفاق افتاد و تمام تجهیزاتی که در آنجا به کار گرفته شده تجهیزات به روز و کارآمد می‌باشد. خوشبختانه اکنون ما در بحث تجهیزات پزشکی هیچ مشکل و کمبودی در شهرستان سیرجان نداریم.

همزمان با این اقدامات طرح تحول بهداشت هم از سال گذشته کلید خورد و مراکز جامع سلامت شهر و حواشی شهر انجام شد که در آن نیز تمامی امور بهداشتی مورد نیاز شهروندان در این مراکز به صورت رایگان انجام می‌شود.

- جنابعالی یکی از مسئولانی بودید که پیگیر برنامه استقلال دانشکده علوم پزشکی سیرجان شدید و تلاش فراوان کردید این دانشکده به طور مستقیم زیرنظر وزارت بهداشت باشد. سرانجام هم این طرح با حمایت مسئولان ارشد شهرستان تحقق یافت در حال حاضر با تحقق این طرح چه عوایدی نصیب دانشکده علوم پزشکی سیرجان شد؟

خوشبختانه یکی از آرزوهای دیرینه جامعه پزشکی و حوزه بهداشت درمان که داشتن دانشکده مستقل علوم پزشکی بود محقق شد و در سال 95 موافقت قطعی دانشکده را کسب کردیم. از ابتدای سال 96 از ذیل دانشکده علوم پزشکی کرمان خارج شدیم و به عنوان یک واحد مستقل پزشکی و بهداشتی درمانی کار خود را آغاز کردیم و در همه زمینه‌های مالی و اداری استقلال کاری پیدا کردیم. هم اکنون ما در سیرجان دارای سه دانشکده پیراپزشکی، بهداشت محیط و پرستاری هستیم اما به دنبال کسب مجوزهای لازم برای راه‌اندازی رشته پزشکی در شهرستان سیرجان با حمایت مسئولان ارشد شهرستان هستیم.

- شما معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشکده علوم پزشکی هستید لطفاً بگویید چشم‌انداز و برنامه شما در این حوزه چگونه است؟

راه‌اندازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم برای استقلال دانشکده یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که با کمک همکاران انجام شد برنامه‌ریزی و سامان‌دهی چارت سازمانی دانشکده پس از اخذ استقلال دانشکده از دیگر اقداماتی بود که انجام شد اکنون با 220 پست ستادی و 40 پست هیأت علمی چارت تشکیلاتی دانشکده به تصویب رسید و بعد از آن برنامه‌ریزی برای چارت بیمارستان جدید با 940 پست سازمانی در حال نهایی شدن است. در ادامه برنامه چارت‌های واحدهای معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت شهرستان و بقیه قسمت‌ها هم انشاا... عملیاتی خواهد شد و مجوزهای لازم را خواهیم گرفت.

- برای تحقق این اهداف و برنامه‌ها استخدام‌ها به چه شکل بوده است؟

در سال گذشته استخدام 25 نیروی بهداشتی درمانی را داشتیم که در قالب آزمون استخدامی و از طریق سازمان سنجش انجام شد که مراحل گزینش آنها در حال انجام است همزمان با جذب 15 نیروی شرکتی در قالب واحدهای پشتیبانی دانشکده و 60 نیروی خدماتی جهت برون سپاری خدمات بیمارستان جدید که این نیروها از سایت کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان استفاده شد انشاا... در سال 97 بنا داریم سایت کارآفرینی سیرجان را مستقل از کرمان راه‌‌اندازی کنیم.

- برای معوقات پرسنل که همیشه نارضایتی‌هایی وجود داشته است چه برنامه‌ای دارید؟

خوشبختانه علی‌رغم اینکه سال اول استقلال ما بود توانستیم با رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت داشتیم و بیمه‌های طرف قرارداد بیمارستان مطالبات بیمارستانی را جذب کنیم و پرداخت‌های خوبی داشته باشیم به نحوی که امروز از میانگین کشوری و استانی در بعضی زمینه‌ها جلو هستیم. در حوزه معاونت بهداشتی و آنچه که مطالبه بوده است پرداخت شده. شرکت‌های طرف قرارداد تا سقف مشخص شده پرداخت‌ها انجام شده است. در بحث بیمارستان کارانه پزشکان متخصص تا فروردین 96 پرداخت شده است و انشاا... تا هفته آینده تا خرداد ماه 96 پرداخت خواهد شد. تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که معوقات به حداقل برسد.

- در خصوص بودجه دانشکده پس از استقلال هم توضیحاتی بفرمایید؟

خوشبختانه در بحث بودجه دانشکده با توجه به اینکه اولین سال استقلال دانشکده بود بودجه خوبی برای دانشکده سیرجان با مساعدت حاج آقا حسن‌پور و پیگیری که داشته انجام شد و سال اول بودجه ما 46 میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان و 50 میلیارد تومان در بخش درآمد اختصاصی اخذ شد. بودجه‌ای که برای شروع کار قابل توجه بود. امسال هم با رایزنی‌هایی که انجام شد  خوشبختانه 20 درصد رشد بودجه داشتیم. که با توجه به مشکلات مالی موجود رشد قابل قبولی است.

- در رابطه با پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها و توسعه فضاهای فیزیکی و ساختمانی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است بگویید؟

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی که در اردیبهشت سال گذشته توسط وزیر محترم افتتاح شد بیمارستان 235 تخته خوابی امام رضا جدید بود که با تجهیزات بروز افتتاح شد. راه‌اندازی کلینیک خیر ساز مرحوم سیدابراهیم حسینی را داریم که در اردیبهشت امسال افتتاح خواهد شد. در بحث عمرانی ساخت 19 خانه بهداشت در روستاها است که از سال گذشته آغاز شده که 50 درصد آنها تکمیل و قابل بهره‌برداری است و انشاا... تا اواخر شهریور ماه این واحدها کامل خواهند شد. ساخت 2 مرکز بهداشتی درمانی در پاریز و خواجوشهر را در دست اقدام داریم. راه‌اندازی بلوک غربالگری سرطان بیمارستان جدید و توسعه اورژانس بیمارستان جدید از پروژه‌های در دست اقدام است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری برسد.

بلوک زایمان بیمارستان امام رضا قدیم با 50 درصد پیشرفت پروژه دیگری است که در دست اقدام داریم و پیگیر راه‌اندازی یک بیمارستان تخصصی اطفال و زنان با مشارکت بخش خصوصی در آن منطقه هستیم. ساخت کلینیک تخصصی در بلوار نماز که در نوع خود بی‌نظیر است با 60 درصد پیشرفت که انشاا... در تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

- برنامه دانشکده علوم پزشکی برای بیمارستان قدیم امام رضا چیست؟

با توجه به اینکه بیمارستان جدید جایگزین بیمارستان قدیم بوده به ناچار ما تمام بخش‌ها را به بیمارستان جدید منتقل کردیم اما با تدابیری که اندیشیده شد تصمیم داریم که به جهت محقق شدن نیت خیرین و واقفین گرانقدر تصمیم گرفته شد بخش اعصاب و روان در این قسمت فعال است و بخش دیالیز که کامل شده انشا... به زودی فعال خواهد شد که برنامه‌ریزی به گونه‌ای است هزینه‌ای از بیماران گرفته نشود همچنین کلینیک مرحوم حسینی که در این بیمارستان با چهل مطب و تمام تخصص‌های مورد نیاز فعال شده است. برنامه داریم که 40 درصد از ساختمان بیمارستان قدیم امام رضا را در دو بخش یک دی‌کلینیک با بیمارستان تک تخصصی و یا جراحی محدود مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

- صحبت پایانی اگر مانده بفرمایید؟

ضمن تشکر از شما جا دارد از ریاست محترم دانشکده جناب آقای محمدی که همواره مشوق ما بوده‌اند و کلیه معاونت‌های دانشکده تشکر ویژه کنم. از آقایان دکتر رشیدی و دکتر حق‌دوست ریاست اسبق دانشگاه علوم پزشکی کرمان و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی وزارت بهداشت هم تشکر ویژه کنم که همواره مساعدت و حمایت از دانشکده سیرجان داشته‌اند از مسئولین ارشد شهرستان به ویژه جناب آقای حسن‌پور که هم در راه‌اندازی بیمارستان و هم در بحث اخذ بودجه و مجوزهای لازم یار و یاور ما بودند و فرماندار محترم، امام جمعه معزز که مشوق ما بودند تشکر و قدردانی می‌کنم.