دانشکده در رسانه ها

رحلت امام 1402
روز جهانی بدون دخانیات 1402
ولادت امام رضا(ع) 1402

حوزه درمان سیرجان همواره با خبرهای خوبی همراه بوده است. گرچه به گفته مسئولین دانشکده علوم پزشکی سیرجان، بهداشت و درمان این شهرستان در چند سال اخیر پیشرفت بسیاری داشته است اما هنوز با چالش هایی مواجه است. هفته سلامت فرصتی شد تا هفته نامه پاساگاد با دکتر غلامرضا جهانشاهی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت و گویی داشته باشد که در پی می آید.

- ارزیابی‌تان از وضعیت سلامتی شهر چگونه است و از نظر درمانی در چه وضعیتی قرار داریم؟

بخش سلامت یک بخش گسترده است و ابعاد مختلفی هم دارد از بعد جسمانی‌اش گرفته تا روانی، اجتماعی، اقتصادی و... همه‌ی این‌ها موضوعاتی است که به صورت کلی باید مد نظر باشد. زمانی ما می‌توانیم بگوییم وضعیت سلامت جامعه خوب است که همه‌ی ‌این ابعاد در نظر گرفته شوند. خوشبختانه از زمانی طرح تحول نظام سلامت شروع شده است و بحث عدالت در توزیع خدمات در نظر گرفته شده است قطعا یک انقلابی در این زمینه اتفاق افتاد و این طرح در ذات طرح بسیار خوبی است، به شرطی که درست اجرا شود.

- آیا به درستی اجرا شد؟ چه انتقاداتی می توان به این طرح داشت؟

من در ذات با این طرح موافقم. در طرح تحول نظام سلامت، پرداختی هزینه درمان از جیب مردم بسیار پایین آمد و به حداقل ممکن رسید.  این طرح واقعا خدمات عالی ارایه داده است. در مناطق محروم که سال‌ها یک پزشک عمومی یا متخصص نمی‌رفته است اما الان پزشکان به همه‌ی مناطق می‌روند و بیماران را ویزیت می‌کنند و بسیاری فواید دیگر. اما به نحوه‌ی اجرایش کمی انتقاد دارم. شاید به گونه ای در این طرح حق‌ پزشکان نادیده گرفته می‌شود. متاسفانه تمام فشار طرح بر‌عهده‌ی پزشکان است و این خوب نیست چون پزشک متخصصی که حداقل11 سال از عمرش را صرف تحصیل پزشکی کرده است و الان دارد خدمت می‌کند، نمی‌توانیم به خوبی و به موقع حق و حقوق این پزشک را بدهیم. قطعا به این پزشک فشار مضاعفی وارد می‌شود.

قبل از طرح تحول سلامت 60 درصد کارکرد بیمه‌ها به پزشکان تعلق می گرفت و بعد از طرح 30 درصد؟

درصدش به این شکل نیست. چیزی که خیلی به ضرر پزشکان شده است این است که دریافتی‌شان را پلکانی‌ کرده‌اند. خیلی از پزشکان ما خوب کار می‌کنند و توانمند هستند. این‌ها باید دستمزدهایشان را براساس تعرفه‌ای که دولت تعیین کرده بگیرند اما متاسفانه آمدند سقف گذاشتند. حتی سقف مالیاتی هم گذاشتند و مالیات هم همین‌طور پلکانی بالا می‌رود. خب این چیزهایی است که انگیزه را از پزشکان می‌گیرد.

- یعنی هر‌چه درآمد پزشک بالاتر رود دریافتی‌اش به آن میزان بالا نمی رود؟

بله هر‌چه کارکرد پزشک بیش‌تر باشد درآمدش دیگر تا یک سقفی تغییر نمی‌کند؛ باید این‌ها در طرح دیده می‌‌شد، مثلا اگر پزشکی 50 تا عمل جراحی در ماه داشته باشد به فرض دریافتی‌اش 10 میلیون تومان است. حال اگر 100 عمل جراحی انجام دهد دریافتی‌اش می‌شود 13 میلیون تومان. به خاطر سه میلیون تومان پزشک دیگر انگیزه‌ای پیدا نمی‌کند بیش‌تر از 50 تا عمل انجام دهد. خب این وسط کی ضرر می‌کند، گیرندگان خدمات. بحث بعدی افزایش ناعادلانه مالیات است. مالیات را به یک‌باره سقفش را برای پزشکان بالا بردند. این مالیات برای پزشکانی است که درآمدشان مشخص است و همه خبر دادند ولی تاجری که خیلی راحت دارد در بازار کار می‌کند از او مالیات نمی‌گیرند. یا دلالان راحت کار می‌کنند بدون اینکه مالیات بدهند. به این شکل سیستم درمان راکد و از آن پویایی خارج می‌شود و انگیزه‌ای برای تلاش بیش‌تر پزشک نمی‌ماند چون متناسب با تلاش بیش‌تر دریافتی نخواهند داشت.

- در رابطه با پزشکان و پرسنل درمانی مشکل دیگری هم وجود دارد و آن هم عدم دریافت به موقع پرکیس‌شان است.  حدود 15 ماه است پرکیس‌شان پرداخت نشده است؟

نه در سیرجان، بلکه در کل کشور این عقب‌افتادگی وجود دارد و حداقل یک سال حقوق گروه پزشکی عقب افتاده است. ما پزشک ضریب‌کارمان بعد از 16 ماه دریافتی نداشته است و با ماهی دو میلیون زندگی کرده است. آیا واقعا منصفانه است. پزشکی که وارد طرح می‌شود نه حق زدن مطب دارد و نه حق کار در بخش خصوصی، این پزشک اجبارا باید در سیستم بیمارستان کار کند. و اگر بعد از 17-18 ماه دریافتی نداشته باشد هزینه زندگی‌اش را از کجا تامین کند؟ اصلا با چه روحیه و انگیزه‌ای کار کند؟ این باعث بی‌انگیزگی، انحراف و مشکلات دیگر پزشکان می‌شود. دراین طرح بیش‌تر پزشکان جوان‌مان آسیب دیدند.

- با اجرای این طرح اقدامی برای جلوگیری از گرفتن زیر‌میزی شد؟

بحث زیر‌میزی با آمدن طرح تحول سلامت تا حد زیادی کنترل شد و به ندرت پیش می‌آید پزشکی اقدام به دریافت زیر‌میزی کند. زحمت‌کش‌ترین و مظلوم‌ترین قشر پزشکانی هستند که شب تا صبح با دل و جان زحمت می‌کشند و آخرش هم دریافتی‌شان اینچنین است.

- اینکه می‌گویند 400 نفر در نوبت عمل تعویض مفصل هستند، صحیح است؟

ما این را قبول نداریم. ما می‌گوییم بیمارانی که نیاز دارند باید عمل شوند. ما عمل‌ها را به دو بخش اورژانسی و غیر اورژانسی تقسیم می‌کنیم، عمل‌های اورژانسی تحت هر شرایطی انجام می‌شود. هیچ عمل اورژانسی نیست که در بیمارستان انجام نشود. مگر اینکه آن عمل تخصص‌اش را اینجا نداشته باشیم. اما عمل‌های تعویض مفصل جز عمل‌های غیراورژانسی هستند، فردی است که 10 سال با این زانو کار کرده، راه رفته اگر 5-6 ماه در نوبت باشد هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد، این عمل نوبت‌دهی می‌شود.

بیمارستان امام رضا همچنان 28 میلیارد تومان بدهی را دارد؟

عدد 28 میلیارد شاید عدد بزرگی باشد. اما ما طلب‌های خیلی زیادی از بیمه‌ها داریم که هنوز پزداخت نشده است، بدهی‌های مان هم متناسب با همان است.

یعنی اگر طلب‌تان پرداحت شود بدهی‌های‌تان صفر می‌شود؟

اگر پرداخت شود بدهی نخواهیم داشت. بدهی‌ها و طلب ما برابر است و میزان طلب‌مان از بیمه‌ها با بدهی‌مان به شرکت‌های دارویی و پرسنل تقریبا در یک ردیف است.

بارها پیش آمده در جلسات مختلف فرماندار و نماینده شهر از رفتن مردم به شهرهای همجوار مثل یزد ابراز گلایمندی کردند، شما این گلایه‌ها را به حق می‌دانید؟

من از ارایه خدمات درمانی در شهرستان دفاع می‌کنم. واقعیت این است که تفاوت بسیار بزرگی کردیم در قبل از جابه‌جایی بیمارستان و بعد از آن. قبلا ساختمان‌های بیمارستان قدیم وضعیت بسیار نامناسبی داشت، هتلینگ‌مان مشکل داشت، کیفیت خدمات و پرسنل خوب بود اما وضعیت بیمارستان خوب نبود بعضی از تجهیزات را نداشتیم. اما الان در بیمارستان جدید تمام امکانات و تجهیزات وجود دارد، اتاق عمل‌های بسیار خوبی داریم، بخش آی‌سی‌یو و سی‌سی یو خیلی خوبی داریم، اورژانس‌مان خیلی گسترده و منظم است، اما دو نکته وجود دارد؛ زمانی ما خدمات‌مان را ارتقا می‌دهیم به همان نسبت توقع مردم و مسئولان هم بالا می‌رود، از طرفی یکسری کارها را انجام دادیم که خیلی به چشم نمی‌آیند مثلا تجهیزاتی که پارسال برای بیمارستان گرفتیم بین 12 تا 15 میلیارد تومان بود، که دیده نشده است، سال 96 که اولین سال استقلال دانشکده‌مان بود فقط در یک مقطع 16 پزشک متخصص به تعداد پزشکان شهرمان اضافه شده است که کار کوچکی نیست. قبلا اورژانس‌مان توسط پرشک عمومی اداره می‌شد، اما الان 6 نفر پزشک متخصص طب اورژانس داریم. من می‌توانم بگویم میزان خدمات ما نسبت به 5 سال گذشته بیشتر از 100 درصد رشد داشته است.

چرا پس آقای حسن‌پور چهارشنبه در مقابل معاون وزیر از کمبود پزشک در سیرجان گلایه داشتند؟

ما کمبود پرشک فوق تخصص داریم. کمبود متخصص نداریم، و دنبال ارتقا هستیم. یک زمانی سیرجان با پزشک عمومی می‌چرخید همه راضی بودند اما الان متخصص داریم و باید به سمت جذب پزشک فوق تخصص هم برویم. در حال حاضر فقط یک فوق تخصص رومالتوژی آقای دکتر مسعودی را داریم. اما دنبال خدمات بالاتر و با کیفیت‌تر هستیم، دنبال فوق تخصص ریه، خون، آنکولوژی، غدد هستیم.

امکان تبدیل شدن دانشکده پزشکی سیرجان به دانشگاه پزشکی وجود دارد؟

انشالله. امیدواریم قطعا این اتفاق بیفتد و حتما خواهد افتاد.

هفته گذشته که دکتر رشیدی به سیرجان آمدند این قول را دادند که رشته پزشکی به دانشکده سیرجان اضافه شود؟

بله قول رشته پزشکی را به ما دادند که بتوانیم این رشته را بیاوریم البته مراحلی دارد که باید طی شود، از طریق آقای حسن‌پور پیگیرش هستیم. اولین هدفی را که داریم دنبال می‌کنیم آوردن رشته پزشکی برای این شهر است که زیرساخت‌های خاصی را می‌خواهد از نظر ساختار فیزیکی، اساتید مورد نیاز، آزمایشگاه‌های خاص، و ... زیرساخت‌های فیزیکی زیادی می‌خواهد، پشتوانه مالی خیلی خوبی می‌خواهد، با همت مسئولان انجام شدنی است. اما راه سختی را پیش رو داریم. وفتی رشته پزشکی را بیاوریم دست‌مان خیلی بازتر می‌شود و می‌توانیم به دانشگاه تبدیل شویم، وقتی دانشگاه شویم در رتبه‌بندی بالاتر می‌آییم و خیلی راحت می‌توانیم جذب نیروهای فوق تخصص را داشته باشیم.

روزی که معاون وزیر سیرجان آمد یک نفر از خدمات اورژانس و پزشکان گلایه کرد؟

یک واقعیت را باید قبول کنیم که در هر سیستمی یکسری نواقص وجود دارد، اکثر روزها افراد زیادی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و خدمات خوب می‌گیرند و راضی خارج می‌شوند، البته این موضوع را خودم شخصا پیگیری کردم، در جریان پرونده‌اش هم هستم، تا آخر هم پیگیری می‌کنیم، بله یک مقدار مشکلات در آن شیفتی که ایشان مراجعه کرده‌اند بوده وجود داشته است، این مشکلات را داریم پیگیری می‌کنیم، و یک مقدار ناهماهنگی بین هماکاران ما بوده اما این دلیل نمی‌شود که کل بیمارستان را زیر سوال ببرند، هزارتا خدمت می‌شود یک خدمت‌مان ایراد دارد، این مورد را شخصا خودم پیگیرش هستم. و با افرادی که کوتاهی می‌کنند قطعا برخورد می‌کنیم.

برای کمبود برخی بخش ها در بیمارستان چه کرده اید؟ مثل بخش آنکولوژی یا سوختگی.

این‌ها جز برنامه‌هایی هستند که در چشم‌اندازهای آینده‌مان دیده شده است و بنای‌مان این است سیرجان را به عنوان قطب درمانی این منطقه معرفی کنیم و باورمان این است سیرجان این استعداد و زیرساخت‌ را دارد، در بحث سطح‌بندی خدمات بر اساس اصولی که وزارتخانه دارد و جایگاهی که دانشکده ما دارد در ابتدای کار مجوز غربالگری سرطان را به ما دادند اما با پیگیری‌هایی که کردیم یک سطح بالاتر آمدیم شدیم تیپ دو و در بحث سرطان می‌توانیم شتاب‌دهنده هم داشته باشیم. یعنی می‌توانیم شیمی‌درمانی و رادیو تراپی هم داشته باشیم، و مجوزش را گرفتیم. در بحث سوختگی واقعا ما مشکل داریم دنبالش هستیم اما فضای فیزیکی‌اش را نداریم با توجه به محدودیت منابعی که داریم اگر خیرین بتوانند بخش سوختگی برای ما بسازنند ما آمادگی‌اش را داریم که این بخش را راه بیاندازیم. در بخش های تخصصی و فوق تخصص مثل قلب پیگیر هستیم رایزنی‌های زیادی را با بخش خصوصی کردیم که بتوانیم آنژیوگرافی و جراحی قلب را بیاوریم، این‌ها همه زیرساخت‌هایی را می‌خواهد و به سادگی نیست. بخش NICU نداریم که از واجبات است، که به جد پیگیر هستیم آن‌ را راه بیاندازیم. همین جا از مجمع خیرین سلامت واقعا تشکر  می‌کنم به ویژه آقای قربانی و بقیه خیرین بزرگوار که واقعا گل کاشتند، یعنی حقیقتا خیرین سلامت ما در کشور نمونه هستند. همین کلینیک ویژه‌ای که خیر بزرگوار آقای حسینی ساخته‌اند و در اختیار دانشکده گذاشتند در منطقه بی‌نظیر است. کلینیک‌های ویژه‌ای که طرح تحول می‌سازد حدود 1700 متر زیربنا دارد اما این کلینیک بالای 3 هزار متر زیربنا دارد، بهترین تجهیزات و امکانات را در آن به کار برده است. و واقعا از ایشان ممنونیم.

Back to Top

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما