افراد دیابتی حتماً در وعده های غذایی، سبزیجات مصرف کنند

 

رژیم غذایی دیابتی ها باید تعادل قند خون را حفظ کند

مصرف نوشابه، نوشیدنی های شیرین، شکلات و شیرینی ها را بسیار محدود کنید

 

دیابت یا بیماری قند خون از جمله بیماری‌هایی است که به طور مستقیم با تغذیه‌ فرد، در ارتباط است و اولین قدم در کنترل دیابت، تغذیه صحیح است؛ اگر بیمار دیابتی با یک رژیم متعادل به وزن مناسب برسد از افزایش قند خون و عوارض آن پیشگیری می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان؛ بتول فرهبد، کارشناس تغذیه مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی سیرجان با اشاره به اهمیت تغذیه در بیماری دیابت گفت: برای پیشگیری از افزایش قند خون یا کنترل آن، خوردن غذای مناسب، ورزش و تحرک بدنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. غذایی که می‌خورید بیشترین تأثیر را در کاهش وزن دارد. به این نکته باید توجه کرد که نیاز غذایی افراد دیابتی در واقع شبیه به نیاز غذایی افراد دیگر است و به هیچ غذای مخصوص یا رژیم غذایی پیچیده‌ای نیاز ندارد.

 

این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: رژیم دیابتی عبارت است از یک برنامه غذایی سالم که غنی از عناصر مغذی، کم چرب، بدون قند افزوده و همچنین حاوی میزان متوسطی از کالری باشد که یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد است. تنها تفاوت رژیم غذایی لاغری برای افراد دیابتی در این است که این افراد باید به برخی از غذاهای مصرفی خود (مخصوصاً کربوهیدرات‌ها) توجه بیشتری داشته باشند.

 

فرهبد گفت: تغذیه دیابتی ها با افراد دیگر تفاوت هایی دارد هر چند عوامل خطر تغذیه ای از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی مهم ترین علت ابتلا به بیماری های مزمن غیرواگیر از جمله دیابت به شمار می روند ولی برخلاف آن چه در میان افراد جا افتاده است؛ نخوردن قند و شیرینی جات، تنها اصل مهم این رژیم غذایی نیست بلکه رژیم غذایی برای دیابتی ها باید تعادل قند خون در این افراد را حفظ کند.

 

بتول فرهبد اضافه کرد: توصیه می شود بیماران دیابتی به منظور کنترل قند خون، روزانه 6 وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده را در ساعات معینی مصرف کرده و روزانه از حبوبات در وعده های غذایی نیز استفاده کنند به عنوان مثال از حبوباتی مانند لپه، عدس، نخود در تهیه کوکو یا کتلت، آش و سوپ استفاده کرده و در وعده های غذایی اصلی (مثل صبحانه) خوراک هایی مثل عدسی و لوبیا پخته بگنجانند.

 

او با بیان این که بهتر است افراد از نان های تهیه شده با آرد سبوس دار، برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار، جو و گندم کامل (پوست نگرفته) و... بیشتر استفاده کنند گفت: دیابتی ها حتماً در هر روز 2 واحد لبنیات کم چرب مصرف کرده و به نشانگرهای رنگی تغذیه ای محصولات غذایی که روی بسته بندی محصولات چاپ شده توجه کنند چرا که این برچسب به شما می گوید در محصول مربوطه چه میزانی از قند، چربی و نمک وجود دارد و اگر رنگ میزان قند سبز بود می توانید آن را مصرف کنید.

 

گفتنی است مصرف نوشابه، نوشیدنی های شیرین، شکلات و شیرینی ها را باید بسیار محدود کرده و در مصرف میوه های ترش مثل نارنگی، پرتقال و لیمو ترش هم که دارای قند هستند اعتدال را رعایت کرد.

نکته آخر این که چای یا دمنوش را به جای قند با یک تا دو عدد توت خشک، کشمش یا یک عدد خرما کوچک میل کنید. همچنین وعده های غذایی منظم در تنظیم میزان قند خون اثر بسیار زیادی دارد به خصوص در افراد دیابتی که قرص یا انسولین مصرف می کنند.